Nieuwbouw GSG Guido Arnhem realiseert drie maatschappelijke ambities

Algemeen Kort nieuws

ARNHEM - Middelbare school GSG Guido Arnhem opent op 1 juli, aan de Grensweg 2 in Arnhem, een nieuw schoolgebouw waarin drie maatschappelijke ambities samenkomen: een inclusieve onderwijsvisie, een sterke verbinding met de wijk en een unieke oplossing voor netcongestie.

Met deze nieuwbouw kiest de school nadrukkelijk voor onderwijs dat uitnodigt, verbindt en vooruitloopt op maatschappelijke ontwikkelingen.

Inclusiviteit als uitgangspunt

De nieuwbouw is ontworpen vanuit de onderwijskundige visie dat goed onderwijs begint bij ‘gezien worden’, bij inclusiviteit en persoonlijke aandacht. Inclusiviteit is daarbij geen extra voorziening, maar vormt het uitgangspunt. GSG Guido Arnhem kiest bewust voor kleinschalig, regulier onderwijs, waar iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan zijn.

Erik-Jan Hakvoort, directeur GSG Guido Arnhem: “Wij geloven dat goed onderwijs begint met ‘gezien worden’. Dit gebouw maakt onze visie zichtbaar. Een transparant gebouw dat uitnodigt tot samen leren, samen leven en samen verantwoordelijkheid dragen.”

School als onderdeel van de wijk

Ook de verbinding met de Arnhemse wijk Geitenkamp is een bewuste keuze. Er staan geen hekken rond het schoolplein en faciliteiten zoals de leskeuken en de aula kunnen worden ingezet voor wijkactiviteiten.

Zo wordt de school niet alleen een plek voor onderwijs, maar ook voor ontmoeting en verbinding. Thema’s als burgerschap en praktijkgericht leren worden daarmee versterkt. Deze verbinding is mede mogelijk gemaakt door investeringen vanuit het Nationaal Programma Arnhem-Oost.

Nermina Kundic, wethouder Onderwijs: "GSG Guido laat zien wat een gebouw kan betekenen voor een wijk en de mensen die er wonen. Dat een school meer is dan een plek met lokalen waar kinderen les krijgen. Het is een plek midden in de wijk, die verbindt en onderdeel is van het dagelijks leven. Wat een prachtig resultaat!”

Unieke oplossing voor netcongestie

Op technisch vlak is het gebouw vooruitstrevend door de toepassing van een inpandige accuvoorziening. Het gebouw maakt geen gebruik meer van gas, maar door netcongestie was een reguliere grootverbruikaansluiting niet mogelijk.

Op basis van expertise-onderzoek door ICSadviseurs en Vintis en in nauwe samenwerking met de gemeente is daarom gekozen voor een innovatieve energieoplossing met inpandige batterijen, een energie managementsysteem en een kleinverbruikaansluiting. Hoe dit systeem functioneert is weergegeven in bijgaande infographic.

Hoewel batterijopslag geen nieuw concept is, is de inpandige toepassing binnen een schoolgebouw uniek in Nederland. Dankzij deze oplossing kan het gebouw volledig energieneutraal en toekomstbestendig functioneren. Zowel de goede samenwerking tussen partijen als de gekozen oplossing zijn een voorbeeld voor andere maatschappelijke gebouwen die te maken hebben met netcongestie.

Nermina Kundic, wethouder Onderwijs: "Deze school toont lef. Terwijl het stroomnet vol zit, kiest de school toch voor volledig elektrisch. Met een slimme en vernieuwende oplossing. Daarmee bewijzen we dat technische beperkingen geen reden zijn om maatschappelijke ambities los te laten."

Voorbeeld voor toekomstige onderwijshuisvesting

Met de opening van GSG Guido Arnhem worden in Arnhem bredere maatschappelijke ambities gerealiseerd. In het jaar waarin Arnhem zich profileert als Onderwijsstad 2026 markeert de ingebruikname een belangrijk moment: een concreet voorbeeld van hoe onderwijsvisie, wijkgerichte ontwikkeling, energietransitie en technologische innovatie samen kunnen komen.