SP Arnhem vraagt om spoeddebat vanwege sluiting Poli-Zuid
Algemeen Kort nieuwsARNHEM - Op 10 oktober 2024 werd bekend dat Poli-Zuid, in de wijk Rijkerswoerd, gaat sluiten waarmee alle zorg verdwijnt uit Arnhem-Zuid. “Dit in weerwil van de belofte die in 2019 werd gedaan nadat bewoners, samen met de SP, in actie kwamen voor behoud van het ziekenhuis en tegen de verhuizing naar Elst. In de ogen van de SP laat dit zien hoe pervers de marktwerking in de zorg uitpakt en efficiëntie boven het belang van mensen wordt geplaatst”, aldus fractievoorzitter Gerrie Elfrink: “Het Arnhemse stadsbestuur deed niets toen dit speelde en informeerde de gemeenteraad niet. Ze kwamen pas in actie na politieke druk van de SP.”
“Na het persbericht over de sluiting, werd door het stadsbestuur bekendgemaakt dat het gebouw gebruikt gaat worden voor de opvang van asielzoekers. Zowel sluiting van de poli, als de huisvesting van asielzoekers, gebeurde zonder dat de Arnhemse gemeenteraad, het hoogste democratisch orgaan van de stad, werd betrokken. Dit alles vormt reden voor de SP-fractie om voor 30 oktober een spoeddebat aan te vragen.”
Elfrink vervolgt: “Dit is niet alleen funest voor het draagvlak onder de bevolking voor dit soort opvangvoorzieningen, maar bovendien in strijd met artikel 169-4 van de gemeentewet, dat zegt dat het college de raad moet raadplegen bij zulke belangrijke beslissingen.”
“Volgens de SP zien we hier hoe het stadsbestuur eerst een belangrijke voorziening in de wijk uitholt en daarna laat verdwijnen, zonder dat burgemeester en wethouders zich inspannen om dit te keren. Dat dit wel degelijk anders kan, laat het stadsbestuur in gemeente Heerlen zien: ook daar dreigt het ziekenhuis, en daarmee een essentiële publieke voorziening, te verdwijnen. Zowel de Heerlense burgemeester, als de Heerlense SP-wethouder, spannen zich daar volop in om sluiting te voorkomen en gooien daarbij al hun politieke gewicht in de strijd, ook richting de Tweede Kamer en de verantwoordelijk minister.”
“Zonder inspraak van de wijk én de gemeenteraad wordt een opvangplek gecreëerd, terwijl de rijkste delen van Arnhem en Rozendaal niet of nauwelijks bijdragen aan de opvang. Dit stadsbestuur speelt zo publieke voorzieningen en opvang van asielzoekers tegen elkaar uit, terwijl het ook mogelijk is om publieke voorzieningen open te houden en tegelijkertijd van rijkere wijken en gemeenten hun eerlijke deel te vragen in de opvang van asielzoekers.”
Het spoeddebat vindt, indien het door de rest van de gemeenteraad wordt goedgekeurd, woensdagavond 30 oktober vanaf 21.30 uur. Publiek is, zoals bij iedere raadsvergadering, welkom op de publieke tribune.