Werk van Angèle Etoundi Essamba, Noblesse de coeur (1), 2019.
Werk van Angèle Etoundi Essamba, Noblesse de coeur (1), 2019. Foto: Museum of Memory - Museum Arnhem

Museum Arnhem toont nieuwe aanwinsten in ‘Museum of Memory’

Algemeen

ARNHEM - In ‘Museum of Memory’ kun je de nieuwe aanwinsten van Museum Arnhem van de afgelopen vijf jaar bewonderen. Deze aanwinsten zijn nog niet eerder in het museum tentoongesteld. ‘Museum of Memory’ is te zien van 28 april tot en met 18 augustus.

De titel van de tentoonstelling verwijst naar de onlangs verworven video-installatie ‘Museum of Memory VII’ (1988) van de Europese videopioniers Stansfield/Hooykaas, wat een sleutelwerk in hun oevure vormt. Het werk was in 1988 al in Museum Arnhem te zien en is komend voorjaar onderdeel van de tentoonstelling ‘Museum of Memory’.

De tentoonstelling onderzoekt belangrijke thema’s van Museum Arnhem: natuur, feminisme, kolonialisme en de hedendaagse ongelijkheden die hieruit voortvloeien. De kunstwerken bieden inzicht in de veranderende samenleving en de positie van mensen erin. De presentatie is bescheiden maar indrukwekkend, met werk van onder meer Wendelien van Oldenborgh, Linda Stein en Angèle Etoundi Essamba.

Natuur

Voor Museum Arnhem wordt het thema ‘natuur’ door klimaatverandering steeds belangrijker. Kunst laat zien hoe mensen met de natuur omgaan. In westerse landen is de natuur heel lang gezien als iets dat kan worden uitgebuit. Maar er zijn veel verschillende relaties tussen mensen en natuur. Museum Arnhem heeft interesse in kunst van over de hele wereld die deze verscheidenheid laat zien. Zo gaat ‘Museum of Memory VII’ van Stansfield/ Hooykaas over natuurverschijnselen die vragen oproepen over iets dat groter is dan wij kunnen begrijpen.

Feminisme

In veel musea is de kunst vooral door mannen gemaakt. Museum Arnhem verzamelt sinds de jaren tachtig juist vooral kunst van vrouwen. Dat kwam in die tijd in Nederland, maar ook in de rest van Europa, niet veel voor. Veel van deze kunst is feministisch en gaat over de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen. In de kunst uit de laatste jaren wordt feminisme veel breder gezien; de overheersing van de man zorgt niet alleen voor de verdrukking van vrouwen, maar ook van mensen met andere genderidentiteiten, mensen van kleur en van de natuur. 

Museum Arnhem zoekt ook naar ouder werk van vrouwelijke kunstenaars, uit een tijd waarin maar weinig vrouwen geaccepteerd werden als kunstenaar. De verzameling realistische kunst uit de eerste helft van de twintigste eeuw wordt aangevuld met nieuwe invalshoeken en vergeten of onderschat werk van vrouwen. In ‘Museum of Memory’ zijn werken uit de afgelopen honderd jaar te zien, die, op één schilderij na, allemaal gemaakt zijn door vrouwen. 

Kolonialisme

“Het koloniale verleden heeft nu nog steeds op allerlei manieren invloed op onze wereld. De ongelijke behandeling van mensen van kleur en ongelijkheid in macht, geld en toegang tot hulpbronnen tussen landen komt vooral voort uit de tijd van kolonisatie. In vroegere koloniën en bij mensen die na de kolonisatie naar westerse landen zijn gekomen, is het besef van dit onrecht al lang aanwezig. Onder witte Europeanen dringt dit besef nu steeds meer door”, aldus Museum Arnhem.

“Musea spelen een belangrijke rol bij het laten zien hoe ideeën uit de koloniale tijd nog steeds van invloed zijn. Al jaren richt Museum Arnhem zich op kunstenaars die vechten tegen de overblijfselen van kolonialisme en geschiedenissen herschrijven. Daarbij is er aandacht voor ideeën en gebieden die in het Westen lange tijd zijn uitgesloten. Dit zie je onder meer in het werk van Wendelien van Oldenborgh terug.”

Deelnemende kunstenaars

Wafae Ahalouch, Katharina Bosse, Sokari Douglas Camp, Berthe Edersheim, Angèle Etoundi Essamba, Moyna Flannigan, Ali Goubitz, Madelon Hooykaas, Riyas Komu, Hanna Nagel, Wendelien van Oldenborgh, Coba Surie, Linda Stein, Cornelie Tollens. 

Samenwerking De Vrije Academie 

Als onderdeel van de tentoonstelling is vanaf 24 mei bij de Vrije Academie in Amsterdam (Herengracht 368) het kunstwerk ‘Freud White Sacrifice’ van Sokari Douglas Camp te zien. Dit werk gaat over mentale gezondheid en hoe we daarmee omgaan. Er worden rondom dit werk ook verschillende activiteiten georganiseerd bij de Vrije Academie. 

www.museumarnhem.nl

Sokari Douglas Camp, Freud White Sacrifice, 1998.
Katharina Bosse 'Kitty Crimson'“ from the series 'New Burlesque', 2001.
Stansfield Hooykaas, Museum of Memory VII, 1988.
 Wafae Ahalouch el Keriasti, Black Magic (#4 uit de collage serie Hocus Pocus).