Achterste rij (vlnr): Sander Bakker, Nicolas Wolff, Jeffrey Brink, Twan van Mierlo en Jelle Bruns. Voorste rij (vlnr): Stan Greven, Teuntje Nieuwenhuis, Paul Hendriks (museumeigenaar) en Robin Buijs. Op de achtergrond de cockpit.
Achterste rij (vlnr): Sander Bakker, Nicolas Wolff, Jeffrey Brink, Twan van Mierlo en Jelle Bruns. Voorste rij (vlnr): Stan Greven, Teuntje Nieuwenhuis, Paul Hendriks (museumeigenaar) en Robin Buijs. Op de achtergrond de cockpit. Foto:

Studenten HAN werken aan replica van Horsa Glider cockpit

Algemeen

ARNHEM - Ga er maar eens aan staan om de cockpit van een Horsa zweefvliegtuig na te bouwen dat in de Tweede Wereldoorlog tijdens de Operatie Market Garden veelvuldig is gebruikt. Acht studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen zijn ermee bezig. Ze noemen het zelf ‘een opwindend project’. 

Door Vincent Bos 

De zweefvliegtuigen zijn in de oorlog verloren gegaan. In musea zijn wel goed gebouwde replica’s te zien. Daar worden vooral cockpit en kleine delen van de romp van de Horsa Glider tentoongesteld. 

De studenten vertellen bevlogen over hun project. Teuntje Nieuwenhuis (20) uit het Achterhoekse Laren volgt de studie Industrieel Product Ontwerpen. Stan Greven (20) uit Wijchen en Jeffrey Brink (20) uit Hummelo zijn studenten werktuigbouwkunde. De studenten volgen dus verschillende opleidingen. “Dat betekende wel dat we aan het begin van het project de werkwijze op elkaar moesten afstemmen, maar dat gaat nu goed”, zeggen ze. 

Docent Herold Cremer heeft de groep op het idee gebracht. “Het is een interessant project. We gaan met de huidige technieken de bestaande replica verder maken maar de Horse Glider moet wel authentiek lijken”, zegt Jeffrey. De museumeigenaar van het Glider Collectionmuseum in Wolfheze beschikt over een replica van de cockpit, gemaakt in Engeland, waarvan de beglazing ontbreekt. Nu is het aan de studenten om deze beglazing te ontwerpen en produceren. 

‘Geschiedenis onder de aandacht brengen’

“Het is vooral boeiend om met dit vliegtuig bezig te zijn omdat de oorlog door de jongeren snel vergeten wordt. We willen met de Horsa Glider de geschiedenis weer onder de aandacht brengen”, verklaart Stan.

“We hebben voordat we begonnen veel informatie opgezocht. Bijvoorbeeld hoe de Horsa Glider eruitziet. Over de Horsa was niet veel bekend. Het was nog een hele opgave om aan die informatie te komen”, zegt Teuntje. 

“Bovendien zijn veel van dit soort vliegtuigen in de oorlog verloren gegaan. De vliegtuigen waren van hout gemaakt en er is geen volledig authentiek exemplaar overgebleven”, zegt Jeffrey. “De museumeigenaar had veel tekeningen en afbeeldingen van de Horsa. Dat helpt ons wel.”

Sponsoren

“Ons budget is een probleem. Daarom zoeken we sponsors en hebben we subsidieaanvragen lopen. Dat laatste ziet er wel goed uit.”

“Het materiaal dat we gebruiken bij het vacuüm vormen is erg duur. Om de beglazing op dit formaat te produceren is veel schuim nodig en dat vergt veel nabewerking. Ook wordt er eerst een testopstelling gemaakt, aangezien er niet aan het originele museumstuk geëxperimenteerd mag worden Al deze stappen zijn vrij prijzig.” Sponsor worden? Stuur een mail naar jae.brink@student.han.nl.

“We willen klaar zijn met het project vóór de herdenkingen van Market Garden in het najaar”, hopen de acht HAN-studenten De Horsa Glider cockpit van de studenten wordt tentoongesteld in de Glider Collectionmuseum in Wolfheze. 

“We hebben veel plezier in het aanvullen van deze Horsa replica. De docent is ook erg enthousiast.” 

Voor meer informatie kijk op www.glidermuseum.nl