De Italiaanse scholieren en leerlingen van het Liemers College konden het goed met elkaar vinden. Foto: Camillia Stokman. Foto:

Scholieren vieren La Dolce Vita

Leerlingen Liemers College kijken terug op negen fantastische dagen in Palermo

ZEVENAAR - In april kwamen de Italiaanse leerlingen van Marco Polo uit Palermo al de kant van Zevenaar op. In september was het dan eindelijk onze beurt om met achttien man en vrouw sterk hun kant op te komen. Het had even wat voeten in de aarde vanwege de staking bij Ryanair, maar via een omweg kwamen we op zaterdag de 29 september, later dan gepland, op Sicilië in Italië aan.

Zaterdagmiddag kregen we de tijd om even te wennen aan de nieuwe omgeving waar we tien dagen verbleven. De Italiaanse waar ik aan gekoppeld was, Giulia, woonde dicht bij het vliegveld. Ik kwam thuis en mijn mond viel open. Ik kwam terecht in een huis wat we hier in Nederland een 'dikke villa' zouden noemen: met een grote tuin met zwembad. Ik had het goed voor elkaar, een lieve familie ontving me met open armen. Zodra je de wijk met villa's uit reed merkte je aan alles om je heen dat het eiland arm is. Wel is het een erg mooi eiland met oude stadjes, mooie stranden en een grote geschiedenis, van de welbekende maffia was niks te merken.

Zaterdagavond werden we gelijk weer als groep herenigd en konden we onze eerste ervaringen delen tijdens het uitgaan in Palermo.

Zondagmiddag wordt gezien als familiedag, de Italianen hechten hier veel waarde aan. Ik ging zondags naar het mooie strand van San Vito waar de hele familie van Giulia me op stond te wachten: tantes, ooms, neven, nichten en zelfs achternichtjes en -neefjes.

Chaos

De rest van de week hebben we kennisgemaakt met de manier van lesgeven in Italië, zoals je kunt voorstellen heel anders als in Nederland. Wat een chaos was dat! Verder hebben we kennisgemaakt met de geschiedenis van Sicilië. Op het eiland zijn verschillende invloedsferen te zien van onder andere de Grieken, Romeinen, Germanen en Arabieren. Ook het katholieke geloof speelt nog een grote rol op het eiland. De vele kerken zitten tijdens de diensten nog overvol en worden goed onderhouden, we hebben er dan ook velen bezocht. Tijdens ons verblijf hebben we wel drie bergen beklommen en mogen genieten van het mooie uitzicht. Met het beklimmen van de bergen konden we fijn de vele pasta's en pizza's eraf lopen. Want veel Italianen eten pizza of pasta als ontbijt, lunch en voor het avondeten. De Sicilianen zijn niet zuinig met het uitdelen van hun voedsel, dus bergbeklimmen was voor ons geen probleem! Elke avond werd er voor ons iets georganiseerd, waarna we de volgende ochtend wéér een groepsactiviteit zouden hebben. Moe, maar voldaan vertrokken we op maandag 8 oktober naar het vliegveld. Daar moesten we afscheid gaan nemen van onze families. Bij het realiseren dat ik de meeste mensen van de groep nooit meer zou gaan zien, ging de knop om. En ja hoor, ook ik barstte in dikke tranen uit. De hele week voelde alsof we op pad waren met bekenden, terwijl we bij wildvreemden in huis zaten. We kunnen terugkijken op een mooie ervaring die we allemaal nooit meer zullen gaan vergeten!