Foto: Pixabay

Gemeente wil identificeren met telefoon mogelijk maken

  Nieuwsflits

Arnhem - Gemeentezaken waarbij je moet identificeren, moeten ook via de telefoon geregeld kunnen worden. De gemeente Arnhem kreeg onlangs een subsidie van ruim een half miljoen euro om dit mogelijk te maken.

Wie bij de gemeente een rijbewijs, bijstandsuitkering of paspoort wil aanvragen moet dat nu via internet of een bezoek aan een gemeentelijk loket regelen. Dat geldt ook voor het doorgeven van een verhuizing. Voor dit soort zaken moet je je namelijk kunnen identificeren.

Veilig en betrouwbaar

Het idee achter het project, waarin naast Arnhem verschillende andere organisaties deelnemen, is eenvoudig. 

Als inwoners telefonisch contact hebben met de gemeente kunnen zij zich met behulp van hun telefoon snel en eenvoudig identificeren. Daarvoor is het belangrijk dat het uitwisselen van gegevens veilig en betrouwbaar gebeurt. Dat is ook de reden dat er wordt samengewerkt met partijen uit het onderwijs zoals de HAN en de Radboud Universiteit.

Erkenning

Verantwoordelijk wethouder Jan van Dellen ziet de subsidie, afkomstig van het ministerie van Binnenlandse Zaken, vooral als een erkenning dat Arnhem haar best doen om de dienstverlening naar inwoners steeds verder te verbeteren.

Ervaringen delen

Het project start na de zomer en duurt een jaar. Zowel bij het ontwikkelen, testen en evalueren wordt inwoners gevraagd hun wensen en ervaringen te delen. 

Het is de bedoeling om deze groep een afspiegeling te laten zijn van de Arnhemse samenleving; zowel mensen met veel of geen digitale ervaring.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden