Foto:

Aangepaste rijtijden Avan-bussen

  Nieuwsflits

Arnhem - In verband met het coronavirus heeft Avan enkele maatregelen ingesteld om het vervoer zo veilig mogelijk te houden. Avan volgt hierin de adviezen van het RIVM. 

Afgelopen maanden zijn er relatief weinig Wmo- en OV-ritten geboekt bij Avan. Nu in heel Nederland de maatregelen weer wat versoepelen, is er ook een stijging in het vervoer te zien. 

Aangepaste reistijden

Het advies is uitsluitend te reizen indien dit noodzakelijk is en wanneer de passagier in goede gezondheid verkeert. Dit voor de veiligheid van de gezondheid van de passagier en die van anderen. Avan verzorgt momenteel Wmo-vervoer op alle weekdagen van 8.00 tot 0.00 uur en OV vervoer op werkdagen van 6.00 tot 0.00 uur. 

In het Wmo-vervoer worden op werkdagen van 8.00 tot 10.00 uur uitsluitend ritten gereden in verband met ziekenhuisafspraken. Voor overige reizen met een Wmo-pas, kan men pas vanaf 10.00 uur gebruik maken van Avan.

Reserveren

Momenteel kunnen reizigers uitsluitend telefonisch hun rit reserveren. Dit om te garanderen dat het callcenter van Avan de laatste informatie kan geven bij een ritboeking. De passagier reserveert een rit door te bellen naar 09000-7344682 (2,8 cent per minuut + 9,5 cent starttarief + gebruikelijke belkosten).

Men kan ritten tot 7 dagen vooruit boeken. Op dit moment is het niet mogelijk verder vooruit te boeken, omdat de maatregelen kunnen veranderen en Avan wil garanderen dat de passagier veilig wordt vervoerd.

Een rit dient uiterlijk twee uur van tevoren geboekt te worden. Zo kan het callcenter u direct informeren of er nog voldoende ruimte is om de rit te boeken. Door de huidige richtlijnen zijn er minder voertuigen en chauffeurs beschikbaar dan voorheen. 

Anderhalve meter

Tijdens de rit wordt er ten minste anderhalve meter afstand gehouden. Om ook de minimale afstand in het voertuig te kunnen respecteren, vervalt de mogelijkheid voor reizigers om voorin te zitten of met een personenauto te reizen. Deze ritten kunnen niet worden geboekt.

Vanwege de extra risico's op besmetting voor reiziger en chauffeurs en daarmee voor andere reizigers, wordt er op dit moment geen kamer-tot-kamervervoer uitgevoerd. De chauffeur haalt en brengt de reiziger bij de voordeur of centrale ingang. De cliënt wordt verzocht er zelf voor te zorgen dat hij of zij klaar staat en dat, indien nodig, iemand klaar staat om de reiziger naar diens kamer/woning te brengen.

De anderhalve meter afstand betekent ook dat de chauffeur de passagier niet meer kan helpen met het in- en uitstappen, ondersteunen tijdens het lopen en het in- en uitladen van bijvoorbeeld een rollator, boodschappen of andere bagage.

Contante betalingen zijn niet meer mogelijk. Avan adviseert om te betalen via automatische incasso. Bij deze manier van betalen is er geen contact met de chauffeur nodig. Men kan hiervoor bellen met de klantenservice via 0900-4636526 (2,8 cent per minuut + 9,5 cent starttarief +gebruikelijke belkosten). Er zijn vanaf heden geen extra kosten verbonden aan betalen via automatische incasso. 

PIN-betalingen in het voertuig zijn nog wel mogelijk. De chauffeur desinfecteert de PIN-terminal na iedere betaling.

Avan houdt de vervoersprotocollen en de regels van de overheid en de RIVM nauwlettend in de gaten. Op basis daarvan worden ook de maatregelen van Avan aangepast om zoveel mogelijk vervoer op een veilige manier te kunnen aanbieden. Deze maatregelen worden weergegeven op de website www.avanvervoer.nl.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden