Thom Dieben, Frauke Gieling en Loes van der Meulen zetten zich in voor meer groente en fruit
Thom Dieben, Frauke Gieling en Loes van der Meulen zetten zich in voor meer groente en fruit (Foto: Petra de Kramer)

Groente...zet je tanden erin!

  Nieuwsflits

Arnhem - De week van 12 tot en met 16 april staat in het teken van de campagne ‘Groente…zet je tanden erin’. De jeugd eet namelijk veel te weinig groente en fruit. Niet iedereen is zich er van bewust dat het eten van groente (en fruit) belangrijk is voor je gezondheid. Deze campagne moet kinderen en jongeren van 0-19 jaar hierbij helpen. Jong geleerd is oud gedaan!

Door Petra de Kramer - Sportbedrijf Arnhem

Frauke Gieling is enthousiast initiatiefnemer van de campagne. “We hebben allerlei leuke acties bedacht om het eten van meer groente en fruit onder de aandacht te brengen. Ik zie wel eens dat kinderen een zak chips of koude big mac als lunch mee naar school krijgen. Dat is natuurlijk geen goed idee. Als je kinderen al vanaf jonge leeftijd leert dat groente en fruit lekker en gezond is, zullen ze dat blijven doen en later doorgeven aan hun kinderen.

Daarom proberen we het op zoveel mogelijk plekken onder de aandacht te brengen. Scholen kunnen bijvoorbeeld een moestuin voor in de klas bestellen. Zelf je eten laten groeien, er lekkere en gezonde hapjes mee maken én proeven natuurlijk. Op consultatiebureaus delen ze aan ouders/verzorgers de toolkit ‘Groentehapjes in 10 stapjes’ uit. Hiermee kunnen ouders van start gaan met de eerste groentehapjes. En we hebben inspiratiemappen gemaakt, waar je ideeën kunt opdoen.

Ik ben ook heel blij met de samenwerking met de Voedselbank en De Blauwe Tomaat. Arnhemse gezinnen met kinderen tussen de 0-19 jaar krijgen in de campagneweek een tegoedbon in hun pakket, die ze kunnen besteden aan groente en fruit bij SRV wagen de Blauwe Tomaat.

Blauwe Tomaat

De Blauwe Tomaat is een initiatief van Loes van der Meulen. Met haar SRV-wagen rijdt ze door de Geitenkamp, Presikhaaf, ‘t Broek, Immerloo en ‘t Duifje en verkoopt groente en fruit tegen een lage prijs. “Omdat ik vind dat iedereen toegang tot gezond eten moet hebben” aldus Loes. “Toen Frauke mij polste of ik interesse had om mee te doen, hoefde ik er niet lang over na te denken. Deze actie is voor iedereen een goed idee. Als ze de bon hebben ingeleverd, krijgen ze van mij een strippenkaart. Daarmee kunnen ze nog 10 weken lang een kilo appels of peren kopen voor 50 cent.”

Voedselbank

Thom Dieben is coördinator voedselverwerving bij de Voedselbank in Arnhem. Ook hij ziet alleen maar voordelen. “Hoe meer gezond voedsel, hoe beter. Dat proberen we bij de Voedselbank ook te doen met de samenstelling van onze pakketten. Wij zijn echter afhankelijk van wat we aangeleverd krijgen. Dat verschilt per week. Met deze groente-campagne krijgen onze klanten de mogelijkheid extra gezonde producten mee naar huis te nemen. En daar werken wij heel graag aan mee.”

De campagne ‘Groente…zet je tanden erin’ is een initiatief van JOGG Arnhem. Meer weten over deze actie? Kijk op www.sportinarnhem.nl/gezonde-leefstijl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden