'We willen oude glorie werf herstellen'


<p>Eric Smits, Leendert van Koeveringe, Michiel van der Drift en Hans van de Wetering (vlnr) bij de kraan op de Stadsblokkenwerf.&nbsp;</p>

Eric Smits, Leendert van Koeveringe, Michiel van der Drift en Hans van de Wetering (vlnr) bij de kraan op de Stadsblokkenwerf. 

(Foto: Ellen Koelewijn Fotografie)

'We willen oude glorie werf herstellen'

  Nieuwsflits

Hij staat. Het is een gevleugelde term van reporter Hans van Zetten na de afsprong van turner Epke Zonderland. In december klonk ‘Hij staat’ ook in Arnhem. Twintig maanden is er over gedaan om de 25 meter hoge werfkraan op te bouwen. Wie die wil zien, moet daarvoor naar de Stadsblokkenwerf.

 Het was vorig jaar een opmerkelijk verhuisbericht. Angeren werd ingeruild voor Arnhem. Het betrof niet de transfer van een gezin of een voetballer. Het ging op een kraan.

Deze oude en roestige werfkraan werd met een grote trekschuit en dankzij twee kranen verplaatst van de Betuwe naar de Gelderse hoofdstad. Op 11 december werd de 34 hoge giek op de mast gehesen. En daarmee is Arnhem een blikvanger rijker.

Het bestuur van de stichting Stadsblokkenwerf Arnhem is er maar wat blij mee. De stichting is in 2015 opgericht met als doel om weer iets van de oude glorie van de Arnhemse Scheepvaart Maatschappij (ASM) zichtbaar te maken.

Langlopend project

“We hebben een deel van het terrein van ASM in bruikleen. Daar willen we een kleine historische scheepswerf realiseren. Het is een langlopend project. Maar er vaart al een pont van de noord- naar de zuidoever en er is een horecagelegenheid”, verklaart secretaris Michiel van der Drift van de stichting.

Het gaat hier om een groep enthousiaste vrijwilligers. “We hebben allemaal een passie met bootjes. Iedereen heeft wel iets met het water. Bovendien moet je niet vergeten dat de ASM de grootste werkgever van Arnhem was”, geeft hij aan wat de drijfveer is van alle betrokkenen om de oude glorie van de voor de stad zo belangrijke werf te herstellen.

Het vervoer van de kraan was een hele klus. Je hebt het wel over vijftig ton staal die van de ene locatie naar de andere moest worden vervoerd. Het gaat om een kraan van 25 meter hoog en een giek van 38 meter lang. De kraan is gedemonteerd en over het water vervoerd. Enkele onderdelen waaronder het motorhuis zijn geel geschilderd. Dat was ook de kleur waarmee ASM zich onderscheidde. Aan de ene kant is het logo van Stadsblokkenwerf aangebracht, aan de andere zijde het logo van ASM.

Hellingbaan

“Vroeger stonden wel vier of vijf kranen op de werf. Een kraan hoort bij een haven. Er wordt nog volop gewerkt op de werf. Een schip is net vertrokken. Een groter schip wordt gerestaureerd en maakt deel uit van een leerlingenproject. We restaureren zelf geen schepen. Wij faciliteren eigenaren van schepen juist om hier te werken.”

Er moet nog veel gebeuren op de werf. De oude haven moet nog worden uitgediept. Dat is overigens geen taak die bij de stichting op het bord ligt. Ook is het de bedoeling de hellingbaan in ere te herstellen.

Voor alle projecten is veel geld nodig, zegt Michiel van der Drift. “Er komt geld binnen via het pontje en de horecagelegenheid en we hebben subsidies ontvangen.”

(Tekst: : Vincent Bos)

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden