Proef Breng Flex in regio Arnhem/Nijmegen stopt per december

Arnhem - Per december 2019 stopt de proef Breng Flex in Arnhem en Nijmegen. Belangrijkste reden is dat Breng Flex nog duur is in verhouding tot het reguliere busvervoer. Provincie Gelderland besteedt het jaarlijkse budget van ca 2,5 miljoen euro liever in het versterken van het hoogwaardige openbaar vervoer in de gehele regio Arnhem/Nijmegen. De proef is wel geslaagd en waardevol voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer van de toekomst.

Breng Flex: proef geslaagd, kosten blijven hoog

Vervoerder Hermes startte in de een deel van het concessiegebied Arnhem/Nijmegen met het vraaggestuurde vervoersysteem Breng Flex. Het systeem kan rekenen op waardering van zowel de reizigers als van provincie Gelderland en gemeenten in de vervoersregio. De kosten van het in standhouden van het systeem blijken echter hoog te blijven. Op de langere termijn betekent dit dat dit binnen de concessie ten koste gaat van andere verbeteringen in het OV, zoals de upgrade van HOV-lijnen. Vervoerder Hermes heeft aangegeven dat de kosten niet substantieel omlaag kunnen. De provincie ziet graag een provinciebreed systeem, zodat ook gebieden zonder OV een vervoersysteem krijgen. Een proef met Breng Flex in het landelijk gebied toonde aan dat de kosten daar vanwege de lagere vervoervraag nog hoger liggen.

Geld inzetten voor versterken HOV lijnen

Het einde van de proef is besproken met de gehele vervoersregio waaronder ook bijvoorbeeld Zevenaar, Wijchen en Overbetuwe vallen. De jaarlijkse ca. 2,5 miljoen euro (onderdeel van het huidige concessiebedrag van 43 miljoen euro) die nu wordt besteed aan Breng Flex wordt ingezet voor onder andere versterken van buslijn 352 Arnhem-Wageningen per 2020.

Overlap met OV vangnet Regiotaxi

Breng Flex vertoont systeemkenmerken die het OV-Vangnet-deel in Regiotaxi, overlappen. Dit vervoersysteem wordt ook door de provincie gesubsidieerd en is in de hele provincie beschikbaar. Vanuit Regiotaxi is aangegeven dat het vervoersysteem kan worden aangepast zodat het nog meer gelijkenis gaat vertonen met Breng Flex. De provincie wil de nieuwe aanbesteding voor Regiotaxi benutten om deze systeemkenmerken in te brengen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van een app, aanrijdtijden en tarieven.

Verandert niets

Breng Flex was een 'extra' systeem. Dus voor het overgrote deel van de reizigers in de regio verandert er niets. Bus, trein en regiotaxi vormen samen een goed openbaar vervoernet in de steden. Alleen bus 3 in Nijmegen komt weer terug en op sommige lijnen wordt de dienstregeling iets aangepast bij de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december dit jaar.

Meer berichten