3e jaars leerling Tarek Djabarkhan (rechts) slaagde voor het eindexamen Engels. Docent Marit Messelink zorgde voor die kans.
3e jaars leerling Tarek Djabarkhan (rechts) slaagde voor het eindexamen Engels. Docent Marit Messelink zorgde voor die kans. (Maartje Kuperus Fotografie)

Tarek zit in de 3e, maar deed al eindexamen: 'Ik wist wel dat ik het kon'

ARNHEM – “Om de tien minuten appte ik mevrouw: ‘Gaat u mij al bellen?’”, vertelt Tarek Djabarkhan (16) over de dag waarop duizenden leerlingen de uitslag kregen van hun eindexamen. Afgelopen week slaagde Tarek voor het eindexamen Engels. Terwijl hij pas in de derde van het Maarten van Rossem in Arnhem zit.

“Ik geloofde het eerst niet toen mevrouw aanbood om al examen te doen. ‘Dat mag niet’, dacht ik. “Het komt vast door mijn gezeur in de klas. Ik had er geen zin in, vond het allemaal veel te makkelijk.” Een dag na de uitslag van de eindexamens treffen Tarek Djabarkhan en docent Marit Messelink elkaar. Beiden glunderend. “Voor onze school is Tarek de allereerste leerling die dit presteert. Ik vraag me af of al vaker vmbo-leerlingen vervroegd examen hebben gedaan.”

Toch bijzonder

Zowel de school als de onderwijsinspectie maakte voor Tarek een uitzondering. Docent Marit vertelt: “Tarek haalde erg goede cijfers, terwijl hij er weinig voor hoefde te doen. Dus toen bedacht ik het me. Binnen het Maarten van Rossem is het wel gebruikelijk dat leerlingen die ergens erg goed in zijn, dat vak op een hoger niveau volgen. Leren op je eigen niveau, heet dat. Tarek volgde Engels op tl-niveau (theoretische leerweg), zijn andere vakken op kb-niveau (kaderberoepsgerichte leerweg). Maar al eerder in een vak examen doen, is echt bijzonder.”

En dat bleek ook toen de docent voor haar leerling van alles moest gaan regelen. Wat mag er wettelijk, wat vindt de onderwijsinspectie ervan, wat moeten Tarek en de school er allemaal voor doen? Marit: “Stuk voor stuk vragen waarop wij niet zomaar de antwoorden wisten. We kwamen tot een aangepast examenprogramma, zodat Tarek niet alle toetsen hoefde te doen, maar wel alle examenstof behandeld kreeg.”

Nerveus

Ontspannen leunt de hoofdrolspeler achterover. Al dat extra werk – want daar kwam het wel op neer – vond hij prima. “Ik leerde eigenlijk nooit voor die toetsen. Ik wist dat ik goed was in Engels en dat ik het wel kon.” Toch was het examen zelf nog best spannend, laat hij weten. “Ik was nerveus. Maar toen ik de vragen zag, ging het al chiller.” Hij slaagde dan ook met het eindcijfer 8. Of hij het gevierd heeft? “Nog niet”, antwoordt de examenkandidaat. “Ik heb nog een jaartje te gaan. Wat ik komend schooljaar in plaats van Engels ga doen? Ik ga me op een ander vak richten, waarmee ik meer moeite heb. Ik denk economie.” Voorlopig is Tarek nog niet uitgeleerd. “Na volgend jaar ga ik naar het mbo en daarna door naar het hbo. Uiteindelijk wil ik politieagent worden. Dat wilde ik vroeger al.”

Docent Marit Messelink belooft deze mijlpaal toch zeker met haar leerling te vieren. “Volgende week trakteer ik op taart!”, zegt ze tot besluit. “Zijn prestatie is niet zomaar iets.”

Meer berichten