Arnhemse trolleybus rijdt nu ook zonder bovenleiding

Een elektrische trolleybus, die ook kan rijden zonder bovenleiding. Vanaf maandag rijden twee van zulke trolleybussen in de Arnhemse dienstregeling. Arnhem is de enige stad in Nederland
met trolleybussen en daarmee ook de stad met het schoonste openbaar vervoer.

Gelders gedeputeerde Conny Bieze, burgemeester Ahmed Marcouch en directeur Connexxion Juul van Hout namen de twee bussen maandag 18 maart in gebruik. Vijftig Arnhemmers mochten
meerijden tijdens de eerste officiële rit.

Trolley 2.0
De twee bussen zijn van het type 'Trolley 2.0'. Het zijn omgebouwde bestaande trolleybussen en beschikken over een klein innovatief accupakket waarmee ze in staat zijn circa minimaal 10 kilometer
zonder bovenleiding te rijden. Daardoor kunnen ze ook regionale lijndiensten voor hun rekening nemen. De bussen gaan in eerste instantie op de bestaande lijn 1 tussen Oosterbeek en Velp rijden.

Laden tijdens het rijden
Anders dan andere elektrische bussen, laden deze trolleybussen zich op tijdens het rijden, gewoon aan de bovenleiding. Ze hoeven dus niet uit de dienstregeling te worden genomen om opgeladen te
worden, zoals dat met 'gewone' elektrische bussen het geval is. Daardoor is er geen tijdverlies of geen extra bus nodig. Ook remenergie vloeit terug in de batterij. Trolley 2.0 bussen kunnen bovendien bij
wegonderhoud gemakkelijk elektrisch een omleidingsroute volgen, als daar geen bovenleiding is. Bestaande trolleybussen gebruiken daarvoor een kleine dieselmotor.

Zelflerende bus
De bussen beschikken over een uniek energiemanagement systeem dat zelflerend is. De bus rijdt een traject en leert dan waar op de route hij energie moet afnemen van de bovenleiding en hoeveel, om het
gehele traject te kunnen rijden. Dit zijn de eerste bussen ter wereld die dat kunnen. Het idee van een trolleybus dat ook delen zonder bovenleiding kan rijden, is jaren geleden in Arnhem bedacht en uitgewerkt. Intussen is er wereldwijde interesse van andere steden met een trolleynetwerk. De Trolley 2.0 bussen worden geproduceerd door Kiepe Electric uit Duitsland.

Stroom van een remmende bus
De Trolley 2.0 bus is niet de eerste Arnhemse innovatie op het gebied van elektrisch personenvervoer. In 2017 werd in Arnhem een oplaadpunt voor elektrische auto's in gebruik genomen dat zijn stroom onder meer krijgt van remmende trolleybussen. Later kreeg ook het nabij gelegen Oosterbeek zo'n oplaadpunt, maar dan voor elektrische auto's én fietsen.

Lijn 1
Het Arnhemse trolleynetwerk bestaat sinds 1949 en viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag. Lijn1, de lijn waar nu ook deze Trolley 2.0 bussen gaan rijden, was tevens de eerste trolleylijn in Arnhem. Het
huidige net is 64 kilometer lang, en bestaat uit zo'n 270 kilometer bovenleiding (twee draden voor elke richting), 86 wissels en 26 kruisingen van bovenleidingen. Om dit netwerk letterlijk in de lucht te houden
staan er 4026 masten, waarvan zo'n 40 procent tevens dienst doet als lantaarnpaal. De 40 trolleybussen vervoeren jaarlijks zo'n 8 miljoen passagiers.

Op de foto van de sleuteloverdracht, v.l.n.r.: wethouder Roeland van der Zee, burgemeester Ahmed Marcouch, gedeputeerde Conny Bieze, directeur Connexxion Juul van Hout.

Meer berichten