Foto:

Gratis concert in de opstandingskerk

Op vrijdagavond 22 maart brengen enkele Arnhemse ensembles een aansprekend klassiek programma ten gehore. Op het programma staan bekende componisten, zoals Mozart, Dvorák, Schubert en Piazzolla.

Daarnaast zijn enkele minder bekende, maar verrassend mooie composities te horen. Uitvoerenden zijn Annemarie de Groot (sopraan), Pleuni van der Heide (piano), Peter Meurs, (piano), Martine Baar (klarinet), Marlimasa (klarinetkwartet) en Phil Brass Quintet (koperkwintet). Het programma is zeer gevarieerd: "We willen de mensen ontroeren, maar zorgen er wel voor dat ze fluitend naar huis gaan", aldus de musici.

Het concert begint om 20.00 uur en duurt ongeveer een uur. De toegang is gratis, al is een vrijwillige bijdrage welkom. Na afloop krijgen bezoekers een drankje aangeboden. Het concert vindt plaats in de Opstandingskerk aan de Rosendaalseweg 505, Arnhem.

Een greep uit het programma

Phil Brass Quintet opent het opent met Gabrieli's Canzona per sonare nr. 2?. Een canzona is een meerstemmig lied waar Gabrieli meer van schreef. Als organist van de San Marco in Venetië had hij de mogelijkheid om echo-effecten maximaal te gebruiken in zijn muziek. De akoestiek in de Opstandingskerk leent zich als geen ander om dit te laten horen. Eén van de hoogtepunten in het programma vormt Schuberts Der Hirt auf dem Felsen. Een prachtig liefdesverhaal voor sopraan, klarinet en piano. Schubert weet de menselijke stem en de klank van de klarinet in dit werk meesterlijk te combineren. Een feest om dit te mogen spelen, aldus Pleuni van der Heide (piano), Annemarie de Groot (zang) en Martine Baar, klarinet. Pianist Peter Meurs speelt, een compositie van eigen hand, getiteld Irish ballad. Klarinetkwartet Marlimasa brengt luchtigheid in het programma met onder andere het bekende Humoreske van Dvorák.

Phil Brass Quintet neemt het publiek daarna met een uitvoering van Dvorák's overbekende Largo uit 'De Nieuwe Wereld', mee naar die nieuwe wereld, namelijk Amerika. Dat betekent blues & latin, maar ook een lyrische tango van Piazzolla. Met Bernsteins America , uitgevoerd door Marlimasa, is het feest van herkenning compleet. Het publiek gaat fluitend naar huis, dat is althans het streven van de musici.

Muzikanten

Klarinetkwartet Marlimasa ontstond drie jaar geleden als een gelegenheidsensemble. Inmiddels zijn de vier muzikale dames op de rode pumps zeer regelmatig te beluisteren in de regio. Phil Brass Quintet (PBQ) is een koperkwintet uit Arnhem. Maarten (trompet), Niels (trompet), Tineke (hoorn), Simen (trombone) en Michel (bas) spelen allemaal bij Philharmonie Gelre uit Arnhem. Het kwintet is opgericht in 2019 en dus gloednieuw. Zij staan te popelen om de veelzijdigheid van een koperkwintet te laten horen. Peter Meurs was als pianist jarenlang muzikaal begeleider op de Arnhemse Dansacademie. Hij speelt in diverse ensembles en is tevens muziektherapeut. Pleuni van der Heide leidt sinds een paar jaar een vocaal kwartet, waarin zij zelf als sopraan meezingt. Eerder was zij dirigente van verschillende koren. Annemarie de Groot (sopraan) begon als kind al met zingen. Van solist binnen een koorwerk tot liedrecitals in de huiskamersfeer. Zingen is haar grote passie en naast haar werk als pianostemmer en een studie Kunstgeschiedenis, maakt zij daar graag tijd voor vrij.

Programma:

?Gabrieli - Canzona per sonare nr. 2? door PBQ.

Een canzona is een meerstemmig lied waar Gabrieli meer van schreef. Als organist van de San Marco in Venetië had hij de mogelijkheid om echo-effecten maximaal te gebruiken in zijn muziek. In deze Canzona hoort u dat veelvuldig terug.

Mozart - ?Lacrimosa van Mozart door Marlimasa en Peter Meurs

Het Lacrimosa, uit het requiem, was het laatste werk dat Mozart schreef. Hij was ziek, maar wilde deze opdracht nog voltooien. Het requiem is door andere componisten voltooid, maar het Lacrimosa is vermoedelijk wel geheel van de hand van Mozart.

Meurs - Irish ballad door Peter Meurs

Pianist Peter Meurs speelt een eigen compositie. De inspiratie voor deze ballad heeft hij in het schitterende Ierland opgedaan. De mooie landschappen zijn herkenbaar in de muziek verwerkt.

Dvorák? – Humoresque door Marlimasa

Antonin Dvorák was een optimistische man vol levenslust. Zijn overbekende ?Humoresque? brengt vrolijkheid. De melodie kreeg de status van volksliedje, simpelweg omdat het er een is die in je hoofd blijft hangen. Humoresque is van oorsprong voor piano, maar is voor alle mogelijke instrumenten gearrangeerd. Vandaag hoort u de ?versie voor klarinetkwartet.

Schubert – Der Hirt auf dem Felsen, door Annemarie de Groot, Pleuni van der Heide en Martine Baar

Dit prachtige trio voor sopraan, klarinet en piano, ?vertelt een liefdesverhaal. Een eenzame herder verlangt naar zijn geliefde, hoort slechts zijn echo uit de bergen weerklinken. In het melancholische eerste deel is die echo duidelijk hoorbaar in de klarinet. Der Hirt auf dem Felsen eindigt in een uitbundig samenspel tussen klarinet en sopraan: de lente is gekomen.

Satie - ?Gnossienne 1, door PBQ.

Deze Franse componist staat bekend om zijn mysterieuze pianocomposities, waarvan deze Gnossienne er een is. Eenzame melodielijnen, ondersteund door complexe akkoorden. Vandaag hoort u een bewerking voor koperkwintet.

Dvorák – Symfonie nr. 9, Largo, door PBQ

We verlaten Europa en steken met Antonin Dvorák de oceaan over naar de nieuwe wereld. Dvorák deed veel nieuwe muzikale inspiratie op tijdens zijn tijd in Amerika. Zijn populaire 9e symfonie, ook wel De Nieuwe Wereld genoemd is geheel aan zijn indrukken van deze reis. Hoewel van het tweede deel, het Largo, wordt aangenomen dat het de heimwee naar Europa vertolkt.

Gansch – Blue, door PBQ

Een prachtig werk geschreven door Thomas Gansch van koperkwintet Mnozil Brass. Dit is een koperseptet dat bekend staat om hun levendige optredens.

Piazzolla – Oblivion, door Marlimasa

Astor Piazzolla, de belangrijkste vertolker van de moderne tango, wist als geen ander de betovering van deze dans over te brengen: verleiding en afwijzing, aantrekkingskracht en wreedheid. Oblivion betekent 'beneveling'. In deze tango laat het strakke ritme dan ook ruimte voor een lyrische melodie.

Bernstein – America, door Marlimasa

Bernstein was vele jaren de icoon van de klassieke muziek in Amerika: als eerste musicus was hij volledig gelijkwaardig aan Europese topmusici, hij overschreed bovendien de grenzen tussen klassieke muziek en andere muziekgenres. Eén van zijn bekendste werken is de musical West-Side Story. Deze musical behoeft geen toelichting en wie kent het overbekende America helemaal niet…

Williams - Basin street Blues, door PBQ en Marlimasa

Toegift

Meer berichten