Foto:

Statement Release People of the Future in de Gele Kubus

Door Jason Gwen

"Ik werd de volgende dag wakker, de sneeuw was gesmolten en de wegen zagen er weer normaal uit. Het lijkt net of er nooit sneeuw heeft gelegen. Ik besloot maar om met mijn laptop naar Walter Books te gaan, om met een koffie op de sofa tegen de grote raam aan te zitten. Veel ouders met jonge kinderen lopen langs het hekwerk rondom de Gele Rijdersplein, dat nu voor maanden open ligt voor de verbouwing, en men behoolijk om moet lopen.

Zo voelt een beetje de release van mijn 25 items, debuut concept album tijdens de Arnhemse Uitnacht in de Gele Kubus. Wat gepresenteerd wordt in een 12 steden tour, een maand lang door Nederland. In de vorm van een concert, nachtclub, live screening, speed date en talkshow. Voor de show in Arnhem heb ik dansers Esza Thickems (Amsterdam), Julia Mitomi (Rotterdam), LeBruce (Antwerpse Pop MC) en Arnhemse DJ TRAP uitgenodigd om mij te komen versterken.

Maanden van tevoren heb ik besloten om de Gele Kubus in te zetten als speel locatie tijdens de Arnhemse Uitnacht. In November krijg ik te horen, dat ik geen onderdeel mag zijn van het programma. De programma blijkt te vol te zijn, en de Gele Kubus ligt niet op de route van Arnhemse Uitnacht, aldus de organisatie. Grotendeels van het programma blijkt GRATIS te zijn, maar toch genoeg programma's waarbij men moest betalen.

De Gele Kubus is sinds de bouw, en de opening tal en tal negatief terug gekomen in het nieuws. Dat het te duur is, en dat het geld beter ergens anders heen kan gaan. Het is altijd te duur, en het geld kan altijd beter ergens anders heen gaan. Maar het beeld dat ik van Arnhem blijf hebben is toch echt veel leegstaande ruimtes.

Op de avond zelf krijg de bevestiging dat de vergunningen rond zijn. Vertrouwen heb ik in de organisatie. Ja, het is wat koud, maar met een begroting van 230k, kunnen we zeker wat extra heaters inzetten, om de ruimte warm te houden. Er staat een prachtig balkon binnen, waarbij ik een paar uur voor aanvang te horen krijg dat mensen daar niet op mogen staan, omdat dat nog niet stabiel genoeg zal zijn. De communicatie met de organisatie van de Kubus Arnhem, ging tergend traag, overal werd er ja op gezegd, en in de laatste week krijg ik te horen dat er geen wireless mics aanwezig zijn, omdat het geen pop podium is. Mijn show speelt zich af door de hele venue, en niet alleen op het podium. De beamer moest ik op de dag zelf nog elders ophalen. Het lichtplan wat eerder in de week fysiek besproken is, wordt op de dag zelf door de technicus beantwoordt met ik ben de hele week ziek geweest, dus ik krijg basis licht. De technical rider is maanden van tevoren verstuurd, en het script waarbij men alleen play en stop hoeft te drukken –wordt tijdens de show ook links gelaten.

Sinds 2012 presenteer ik performance werk in Arnhem. En probeer ik mijzelf zo min mogelijk in herhaling te zetten, op Sonsbeek Theater Avenue na, waarbij ik met de company 3 jaar werk heb gepresenteerd in de begin jaren. In elke stad heb je een museum, een groot theater, een klein theater, een concertgebouw en een poppdium. En dat heb ik op Museum Arnhem na, allemaal éen of meerdere keren mogen aan doen. Maar niet elke stad heeft de ballen om een Gele Blok, pontificaal midden in de centrum neer te zetten. Waarbij het de grauwe look van de Gele Rijdersplein, met éen blik totaal verandert. En als de wc nog ingebouwd kan worden, ook alle beschikkingen heeft tot een event venue. Tot die tijd is het in combinatie met The Workstation er naast, uitvoerbaar.

Het geld is er ingestoken, de blok die staat er. In plaats van er maar constant over te klagen –kunnen we beter focussen op de organisatie achter de Kubus, die het nu runt, zodat de evenmementen die na mij gaan komen, niet hetzelfde mee hoeven te maken.

De Gele Kubus –ik geloof nog steeds in je potentie.
Want ik zie je nergens anders in Nederland.
Xx"


Jason Gwen –Director, Foundation ARNHEMS Work
And THE PEOPLE OF THE FUTURE
#TheRISEofINCLUSION

www.JASONgwen.com

Meer berichten