Luchtwachters Arnhem vinden dat luchtkwaliteitsplan ambitieuzer moet

Arnhem - Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, publiceerde op 27 maart nieuwe plannen om de luchtvervuiling aan te pakken. Volgens Luchtwachters Arnhem en Milieudefensie is het een goede eerste aanzet, maar is hiermee niet verzekerd dat op de kortst mogelijke termijn alle knelpunten in Arnhem worden opgelost. De rechter oordeelde in september vorig jaar in een kort geding, aangespannen door Milieudefensie, dat het Rijk met een nieuw luchtkwaliteitsplan moest komen. Dit plan moet ervoor zorgen dat de overschrijdingen van de wettelijke luchtkwaliteitsnormen op de kortst mogelijke termijn worden beëindigd. De vandaag gepresenteerde plannen zijn door het ministerie en gemeenten gemaakt om dat vonnis uit te voeren.

Arnhem

Luchtwachters in zeven steden controleren of hun gemeente voldoende maatregelen neemt om de lucht zo snel mogelijk aan de Europese luchtkwaliteitsnormen te laten voldoen. Ook in Arnhem wordt nog niet overal voldaan aan de Europese luchtkwaliteitswet. Daarom moet de gemeente maatregelen nemen van de rechter. In het op 27 maart gepubliceerde plan staat dat Arnhem onder andere de aanpak van verkeer (levert de grootste bijdrage) moet versnellen. Met dynamisch verkeersmanagement (verkeer wat niet in de stad moet zijn om de stad heen leiden) en de nieuwe Milieuzone hoopt Arnhem te gaan voldoen aan de wet. Maar hoop levert onze longen nog geen schone en frisse lucht.

Namens de luchtwachters Arnhem reageert Robin Metz / Ipe van der Deen: "Wij zijn blij dat de gemeente deze stappen zet. Maar deze maatregelen zijn niet genoeg om de luchtkwaliteit echt flink te verbeteren en dat is wel hard nodig. Wij willen dat de gemeente de milieuzone groter maakt (tot en met de Rijnkade) en dat de gemeente met alle betrokken partijen stadsdistributie en transferia echt aan gaat pakken. Tot op heden zijn het woorden (beleid) en nu wordt het tijd voor daden. Wij hebben recht op gezonde lucht!"

Meer ambitie nodig

"Het is mooi dat er nu een eerste stap wordt gezet en dat de staatssecretaris het belang van gezonde lucht inziet. Maar er zal nog een tandje bij moeten om de overschrijdingen van de Europese luchtkwaliteitsnormen echt snel op te lossen, zoals de rechter heeft opgedragen", zegt Anne Knol, campagneleider duurzaam verkeer Milieudefensie. Belangrijke maatregelen, zoals bijvoorbeeld de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur terugdraaien en stoppen met de aanleg van allerlei nieuwe snelwegen, staan niet in de plannen. Aan de scheepvaart (vieze lucht vanaf de Rijn) doet het rijk nog even niets en Arnhem kan daar niets aan doen, aldus Robin Metz/Ipe van der Deen.

Juist op plekken waar de knelpunten heel hardnekkig zijn, is onduidelijk of de maatregelen voldoende zijn om de grote verkeersdrukte terug te dringen. "Het ministerie erkent in de plannen ook dat de knelpunten daar zeer hardnekkig zijn. Ook weten we dat de Europese normen niet streng genoeg zijn om de gezondheid te beschermen. Dat betekent dus dat er meer ambitie nodig is", zegt Anne Knol. "Zowel vanwege de rechtszaak, maar -vooral- vanwege het belang van gezonde lucht voor omwonenden."

Meer berichten