Logo arnhemsekoerier.nl


Astrum College organiseert bijeenkomst hybride leeromgeving

VELP –  Het Astrum College in Velp, onderdeel van ROC A12, organiseerde een bijeenkomst voor bedrijfsrelaties, waaronder de gemeente Rheden, Ondernemers in bedrijf Arnhem, Ondernemersclub Rheden en verschillende stagerelaties. Tijdens deze klankbordbijeenkomst stond het thema hybride leeromgeving centraal. Doel is het onderwijs en het regionale bedrijfsleven met elkaar in contact te brengen.

Hybride leeromgeving
In een hybride leeromgeving wordt er intensief samengewerkt tussen het onderwijs en bedrijfsleven. Denk aan  studenten van het Astrum College die een huisstijl ontwikkelen voor een bedrijf, op piekmomenten handen leveren aan het bed van de cliënt, een evenement ondersteunen of een promotieplan bedenken voor een nieuw product. In een hybride leeromgeving is dit realiteit. Het bedrijfsleven verhoogt de slagkracht of efficiëntie en de studenten zijn intrinsiek gemotiveerd door de echte opdrachten die ze uitvoeren.  
Astrum College wisselt ideeën uit met relaties
Het Astrum College is nieuwsgierig naar deze vorm van hybride onderwijs en nodigde relaties uit om ideeën uit te wisselen. Tijdens de klankbordbijeenkomst op 30 januari jl. op locatie is het Astrum College met de genodigden in gesprek gegaan over dit thema.

Na de aftrap van Ruud Peters, directeur Astrum College, en Rien ter Veen, ambassadeur Astrum College, vertelt Giel Kessels van het Summa College in Eindhoven hoe de school samen met plaatselijke ondernemers een compleet nieuwe opleiding is begonnen. Enthousiast vertelt hij hoe zij in september met de Car Academy Eindhoven zijn begonnen. "De bedrijven bepalen de inhoud van de opleiding, wat onze studenten moeten kennen en kunnen. De docenten weten hoe ze die stof moeten aanbieden."
Dat een hybride leeromgeving werkt, blijkt uit onderzoek van de tweede spreker, Aimée Hoeve van de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Zij constateert dat studenten positief zijn over studeren in een hybride leeromgeving. "Een sterkere verbinding tussen school en praktijk maakt inzichtelijker wat en waarvoor ze studeren. Ze zijn gemotiveerder en vinden het onderwijs aantrekkelijker.
 
Na de twee sprekers gaan gasten en docenten per domein uitgebreid in gesprek over de wensen en mogelijkheden die zij zien voor nog meer samenwerking. Een korte evaluatie na afloop toont aan dat er tal van ideeën zijn voor verdere samenwerking. Verschillende genodigden willen zo snel mogelijk aan de slag met hun projecten. Zij hebben plek voor meerdere studenten van verschillende opleidingen.
Maar ook uit de andere groepen zijn tal van suggesties te horen. Er worden gastlessen en workshops aangeboden. Docenten worden uitgenodigd voor excursies en er wordt hulp en expertise toegezegd bij het aanleren van allerlei (sociale) vaardigheden. Met Siza wordt bekeken of cliënten een dagprogramma kunnen volgen op school, dat wordt opgezet en begeleidt door studenten.
 
Rien ter Veen is na afloop erg tevreden. "Je ziet de voortgang van de opeenvolgende klankbordbijeenkomsten. Stapje voor stapje wordt de samenwerking geïntensiveerd. Het wordt steeds meer gemeengoed. We werken zo samen aan het onderwijs van de toekomst."
 
Nieuwe structuur ROC A12
Het Astrum College is onderdeel van ROC A12. Het Astrum College telt 1500 studenten, 140 medewerkers en 53 opleidingen. Het opleidingenaanbod bestaat uit voltijd en deeltijd (mbo)-opleidingen in de richtingen Zorg & Welzijn; Horeca, Recreatie & Toerisme; Handel, Economie & Administratie; Media & ICT en Veiligheid & Sport.

Het Astrum College is een kleine school voor mbo-onderwijs waar de student zich snel thuis voelt. Studenten waarderen de vriendelijke en gezellige sfeer die hangt in de school. Er zijn professionele voorzieningen en praktijklokalen om een vak te leren.

reageer als eerste
Meer berichten