Logo arnhemsekoerier.nl

Lancering Food Value, dé tool voor lokale voedselketens

Arnhem - Maandag 15 januari wordt in de Molenplaats in Arnhem een bijzonder softwarepakket gepresenteerd. Food Value is een online gereedschap dat producenten, verwerkers, distributeurs, horeca en retail wast betreft regionaal voedsel snel en efficiënt bij elkaar brengt met als doel de markt in regionale voedselproducten een stevige stimulans te geven. Food Value is ontwikkeld door The Plant met behulp van een POP3 innovatiesubsidie (provincie Gelderland en EU) en in samenwerking met projectpartners Gemeente Arnhem, Puurland, Stichting van Akker naar Bos en Van Hall Larenstein.

Waarom?

Hoe komt het dat in een Arnhemse supermarkt een Braeburn appel uit Nieuw-Zeeland goedkoper in de schappen kan leggen dan een Elstar uit de Betuwe? Dat komt onder andere doordat de lokale voedselketen zich nog niet net zo efficiënt kan organiseren als de mondiale. Food Value brengt hier verandering in. Sterker nog, het maakt de lokale keten sterker dan alleen logistiek. Want je leert elkaar als ondernemers in de keten ook kennen, vertrouwen en dus versterken. En daar wordt alles gezonder en lekkerder van.

Wat is er uniek aan Food Value?

In iedere regio wordt gewerkt aan de lokale voedselketen. Vaak gebeurt dit door de keten te verkorten: van boer direct naar consument. Dit zorgt voor betere prijzen bij de boeren, maar deze tools en trajecten blijven vaak te kleinschalig. Horeca en winkels zijn wel degelijk op zoek naar lokale producten die passen bij hun visie en verhaal. Ambachtelijke bakkers, eerlijke slagers, cateraars, traiteurs, hippe brasserieën. Maar, ondernemers in horeca en retail willen zo min mogelijk gedoe. Zij willen een constante levering van kwantiteit en kwaliteit en passend bij de vraag.

Food Value is zo ingericht dat deze groepen vanaf nu samen op gaan trekken om dit probleem om te buigen naar nieuwe kansen voor zowel de producenten, de afnemers, de logistiek en daarmee echte banen creëren die bovendien de gezondheid van zowel stad als omliggend platteland versterken.

De lanceringsbijeenkomst

Food Value is ontwikkeld door The Plant, de groene netwerkonderneming opgezet door Marieke Karssen. Deels in eigen beheer, en deels met behulp van een POP3 innovatiesubsidie en projectpartners Puurland, Stichting van Akker naar Bos, Gemeente Arnhem en Van Hall Larenstein. Deze subsidie is aangewend om de tool te testen met echte boeren, logistieke partners, winkels en horeca uit de omgeving van Arnhem en Nijmegen.

Op 15 januari aanstaande wordt niet alleen de tool zelf, maar worden ook de testresultaten gepresenteerd. Online is belangrijk, als schaalvergroter en organisatiehulpmiddel, maar bij het ontwikkelen van een succesvolle lokale keten van vertrouwen speelt nog veel meer. Het publiek komt uit het hele land, is best wel deskundig, dus we hopen dat er nieuwe inzichten ontstaan die sowieso de ketens kunnen versterken. Denk aan het belang van een moderator/coördinator. Of de manier waarop je de logistiek organiseert.

Waar en wanneer?

·     De lancering vindt plaats in het sfeervolle  Molenplaats Sonsbeek, Zijpendaalseweg 24A, 6814 CL Arnhem.

·     De locatie is uitstekend bereikbaar per OV en auto (betaald parkeren in de straten er omheen of 5 minuten lopen vanaf parkeergarage Centraal Station). 

·     De inloop is vanaf 13.00 uur, het programma start om half 13.30. Het programma eindigt om 16.30 en daarna borrelen we nog tot zeker 17.00 uur.

Meer informatie

Meer inhoudelijke informatie is te vinden op The Plant en Foodvalue. Ook is er een interview verschenen met Marieke op Netwerk Platteland waarin je meer over het pakket en project kunt lezen en hebben we een filmpje gemaakt van de kick-off

Meer berichten

Shopbox