De lokale cliëntenraad van Hoogstede en Klingelpoort zoekt een voorzitter.
De lokale cliëntenraad van Hoogstede en Klingelpoort zoekt een voorzitter. Foto: DrieGasthuizenGroep

Gezocht: voorzitter lokale cliëntenraad zorgcentra Hoogstede en Klingelpoort

Algemeen

ARNHEM - DrieGasthuizenGroep biedt zorg en ondersteuning thuis in de wijk en in woonzorgcentra in Arnhem-Noord. De locaties Hoogstede en Klingelpoort liggen in de wijk Klingelbeek in Arnhem. In verband met het vertrek van de huidige voorzitter wordt ‘een verbindende voorzitter voor de lokale cliëntenraad gezocht’. De cliëntenraad speelt een belangrijke rol in het contact tussen organisatie, bewoners en familie.

De lokale cliëntenraad (Lcr) van Hoogstede en Klingelpoort bestaat uit circa acht leden. Zij komt op voor de belangen van de ruim 75 cliënten van beide locaties. De lokale cliëntenraad buigt zich over onderwerpen als veranderingen binnen de zorg, jaarplan, maaltijden, activiteiten en onderhoudswerkzaamheden. Voor organisatie overstijgende zaken geeft de lokale raad input aan de centrale cliëntenraad die structureel overlegt met teamleiders en locatiemanager. 

Als voorzitter ben je op de hoogte wat er speelt binnen de ouderenzorg en in de twee locaties. Je houdt contact met bewoners en familie, de manager en teamleiders en je begeleidt de leden van de raad. Je bent aanwezig bij de familieavonden. Je leidt de maandelijkse vergaderingen (overdag) en bereidt deze voor. Na afloop van het jaar maak je een jaarverslag.

Kennis en vaardigheden

De voorzitter heeft bij voorkeur een relatie met de woonzorgcentra, bijvoorbeeld als familielid, maar dit is niet noodzakelijk. Affiniteit met en kennis van de zorg voor ouderen is wel van belang, bijvoorbeeld vanuit een (vroegere) functie binnen de ouderenzorg. Je hebt of verwerft kennis van de Wet Langdurige Zorg, Wet Zorg en dwang en Wet op de medezeggenschap cliëntenraden. Samenwerken vind je belangrijk. Je legt makkelijk contact met leden van de raad, bewoners en familieleden, zorgcollega’s en leidinggevenden. Je bent enthousiast en verbindend. Je hebt ervaring met het leiden van vergaderingen en bent sterk in het samenvatten van overwegingen en het te nemen besluit.

Je ontvangt een passende vergoeding vanuit de vacatieregeling en krijgt een goede inwerkperiode. Regelmatig worden scholingen gehouden over verschillende zorgonderwerpen. De raad heeft professionele ondersteuning in de vorm van een secretaresse. Voor meer informatie: tel. 026 - 3255172, of ctonino@kpnplanet.nl.

Voor informatie over andere vrijwilligersvacatures, kijk op de website www.vrijwilligerscentralearnhem.nl