Jan Kelderman bij het gehalveerde fietspad aan de Hommelseweg.
Jan Kelderman bij het gehalveerde fietspad aan de Hommelseweg. Foto: Hilde Wijnen

Arnhemse Fietsersbond op zoek naar actieve leden

Algemeen

ARNHEM - De Arnhemse Fietsersbond houdt woensdag 18 mei voor het eerst een Fietscafé. Reden voor de primeur is het teruglopende aantal actieve leden. Voorzitter Jan Kelderman: “We willen nieuw leven blazen in de Fietsersbond. Als we geen nieuwe leden vinden, wordt de fietser straks door niemand meer vertegenwoordigd in de gemeente.”

Door Hilde Wijnen

De Fietsersbond neemt het op voor de fietser in het verkeer en kent landelijk 31.000 leden. In Arnhem zijn dat er ruim 600. “Wij vinden dat ieders belang even zwaar zou moeten wegen in het verkeer”, stelt Kelderman, een van de drie overgebleven actieve leden van de Arnhemse Fietsersbond. “Auto’s, openbaar vervoer, voetgangers én fietsers, ze zijn gelijkwaardig en moeten dus ook zo behandeld worden. Maar zo werkt het blijkbaar niet.”

De Arnhemse Fietsersbond bemoeit zich daarom actief met het gemeentelijke verkeersbeleid. Parkeergelegenheid, het gevaar van scooters, de uitstoot van fijnstof, de asfaltering van fietspaden, het verlagen van de maximum snelheid, het stimuleren van de fiets boven de auto en de aanleg van een fietsbrug; het scala aan onderwerpen die de Fietsersbond op de politieke agenda probeert te krijgen is niet gering. 

“Doordat we te weinig actieve leden hebben, is er niet genoeg signaalfunctie en lopen we soms achter de besluitvorming aan. En er zijn heel veel projecten. Als we daar allemaal op gaan inspreken, dan hebben we daar een dagtaak aan. Dat is niet de bedoeling.”

De Fietsersbond bestaat grotendeels uit vrijwilligers. Kelderman is al bijna 25 jaar lid van de lobbyclub. “De Gelderlander deed een oproep aan lezers om fietsknelpunten in te sturen. Ik bracht er twintig in. Dat maakte indruk. Er kwam een interview en daarna een gesprek met de wethouder. Die zei: ‘Waarom word je geen lid van de Fietsersbond? Die hebben precies dezelfde standpunten als jij.’ Zo begon het.”

De eerste actie waaraan Kelderman meedeed ging om het bewerkstelligen van een fietsstrook aan de Eusebiusbuitensingel. “Als ik mijn kinderen naar school bracht, moest ik daar langs. Drie banen auto’s reden er en er was géén fietsstrook. Levensgevaarlijk! Daar hebben we toen actie op gevoerd en dat is gelukt. De gemeente zag ook wel in dat dat idioot was.”

Hoewel de Fietsersbond lokaal en landelijk behoorlijk wat voor elkaar krijgt - de club stond aan de wieg van de OV-fiets en zorgde ervoor dat de dodehoekspiegel verplicht werd - is er volgens Jan nog veel te doen. “Laat ik het zo zeggen: bij de gemeente heeft niet iedereen een fietsbril op. Op de Hommelseweg is laatst een fietsstrook gehalveerd omdat er een bushalte is bijgekomen. Onnodig en onbegrijpelijk! Het fietsverkeer moet vaak inleveren. Soms vraag ik me af of het zin heeft wat we doen, maar in gemeentelijke wandelgangen hoor ik dat het anders veel slechter gesteld zou zijn met de Arnhemse fietser.”

Het Fietscafé is 18 mei in de Nieuwe Coehoorn. Aanvang 19.30 uur, iedereen welkom. Er is onder meer een pubquiz, borrel en interview met Martijn te Linteloo - fietsfanaat en bestuursadviseur mobiliteit bij de gemeente Arnhem.

Meer info: arnhem.fietsersbond.nl