Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Wat moet ik kiezen; rijplaten of draglineschotten?

Algemeen

Op het moment zijn er volgens de website Nieuwbouw Arnhem maar liefst 45 nieuwbouwprojecten in Arnhem en omgeving, waarvan 12 in Arnhem zelf. Bij zo’n nieuwbouwproject wordt gebruik gemaakt van rijplaten of draglineschotten. Deze vormen samen een tijdelijke toegangsweg naar de nieuwbouwlocatie toe. Het zware bouwverkeer kan er zo eenvoudig overheen rijden. Maar hoe kies je nu tussen rijplaten en draglineschotten? En wat zijn de verschillen precies? Je leest het in dit artikel.

Het verschil in materiaal

Sommige bedrijven bieden draglineschotten te koop aan, anderen verhuren ze. Een traditionele draglineschot is gemaakt van hout. Het wordt zo genoemd omdat het een schot is waar draglines overheen kunnen rijden. Deze houten draglineschotten zijn zwaar. Daarom zie je vaak als ze weer verwijderd worden, dat de ondergrond flink beschadigd is. Een alternatief is draglineschotten van ander materiaal. Dan worden ze rijplaten genoemd. Rijplaten zijn er in staal, maar ook in een nieuw materiaal. Ferex ontwikkelde namelijk composiet rijplaten, die een stuk lichter zijn dan de traditionele houten draglineschotten.

De impact op milieu

Om een tijdelijke weg van draglineschotten aan te leggen, is het vereist om een puin- of zandbed te maken. Dit is nodig, omdat draglineschotten niet flexibel zijn en het daarom lastig is om er zonder zandbed een vlakke tijdelijke weg van te maken. Dit puin- of zandbed laat, in combinatie met het zware gewicht van de schotten, een diepe impact achter op het milieu. Daarom is het achteraf nodig om de grond weer te herstellen. Composiet rijplaten hebben een stuk minder impact op het milieu. Dit komt door een aantal belangrijke kenmerken van composiet: het is zo flexibel, waardoor het de ondergrond volgt. Ook zorgt het ervoor dat de belasting van het zware bouwverkeer optimaal verspreidt.

Verschil in kosten

Wat het kost om rijplaten te huren, kun je navragen bij het betreffende verhuurbedrijf. De bijkomende kosten zijn in vergelijking met houten draglineschottten in elk geval wel een stuk minder. Je hebt tenslotte geen zandbed nodig en je maakt ook geen kosten om de grond te herstellen als de bouw voorbij is. Een andere kostenbesparing heeft te maken met de aanleg en het verwijderen van de tijdelijke weg. Composiet is zodanig licht, dat het mogelijk is om dubbel zoveel rijplaten te vervoeren. Ook is het mogelijk om twee rijplaten tegelijkertijd te plaatsen.

Kortom, als je de keuze moet maken tussen houten draglineschotten of composiet rijplaten, is de laatste optie het beste. In ieder geval met het oog op de kosten en het milieu.