Voorontwerp Omgevingsvisie vastgesteld: ‘Meer bouwen en groen’

Algemeen Kort nieuws

ARNHEM - De gemeenteraad heeft dezer week het Voorontwerp Omgevingsvisie vastgesteld. “Arnhem wordt een nog groenere stad, met veel aandacht voor klimaatadaptatie, betaalbare woningbouw en groene buurten. Daarnaast wordt de parkeernorm in het centrum en gebieden rondom openbaar vervoer-knooppunten flink verlaagd”, aldus Cyriel Prinsen, raadslid van GroenLinks Arnhem. 

“Hoe ziet Arnhem er in 2040 uit? Dat stond woensdagavond 24 november in de Arnhemse gemeenteraad centraal bij het vaststellen van het Voorontwerp Omgevingsvisie. Na een proces met veel inspraak voor inwoners en organisaties is er een mooie Voorontwerp Omgevingsvisie vastgesteld.”

“De visie legt de focus op een klimaatneutrale stad waarbij binnenstedelijk en betaalbare woningen worden gebouwd, waarin buurten groener worden en klimaatadaptief zijn. Er is ook aandacht voor circulaire economie, een bruisende en compacte binnenstad en duurzame bereikbaarheid. GroenLinks is dan ook tevreden met de Omgevingsvisie, maar wilde nog wel een groot verschil maken in de realisatie ervan.”

“Om ook echt veel te kunnen bouwen, goedkoper te kunnen bouwen en ruimte over te laten voor een groene openbare ruimte, moet de grootste belemmering weggehaald worden”, zegt Prinsen. “Die grootste belemmering blijkt keer op keer de parkeernorm te zijn, waardoor bouwen erg duur wordt en de openbare ruimte vult. Voor het centrum en gebieden die rondom OV-knooppunten liggen willen we daarom een flink verlaagde parkeernorm. Daarmee kunnen we de gewenste ontwikkelingen ook daadwerkelijk mogelijk maken.”

Een motie, die GroenLinks samen met de Partij voor de Dieren indiende, is aangenomen en zal in de definitieve Omgevingsvisie verwerkt moeten worden. “Met het voorstel wordt parkeren overigens niet onmogelijk. De parkeernorm is een minimumeis van de gemeente. In de motie is tevens aandacht gevraagd voor mensen die vanwege een beperking afhankelijk zijn van vervoer per auto.

“Dit is een omslag in het denken over mobiliteit”, aldus Prinsen, “juist op plekken die goed met het OV bereikbaar zijn is het onzin om voor elke woning 1 of 1,5 parkeerplek te bouwen. En in de binnenstad, waar dat parkeren vooral ondergronds zal gebeuren, zorgt dat voor een enorme kostenpost die woningen onnodig duur maakt.”