De actievoerders, vlnr. Hennie Noordzij, Adri du Pont, Gerrit Dassen, Gerard Veenstra, Lyda Visser en Paul Janse.
De actievoerders, vlnr. Hennie Noordzij, Adri du Pont, Gerrit Dassen, Gerard Veenstra, Lyda Visser en Paul Janse. Foto: Ellen Koelewijn

Bewoners Klarendal komen in actie voor Buslijn 13

Algemeen

ARNHEM - Je bent al op leeftijd en moet een eind naar de bushalte lopen. Op de heenweg loopt de weg af, dat is nog enigszins te doen. Maar terug moet je de bult op. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen. Daarom vinden veel bewoners van de wijk Klarendal dat buslijn 13 onmiddellijk terug moet komen. 

Door Vincent Bos 

En ze laten het niet bij woorden. De bewoners zijn in actie gekomen. Ze hebben de vergadering van Provinciale Staten aangegrepen om hun ongenoegen over het verdwijnen van de buslijn kenbaar te maken. Veel wijzer zijn ze er nog niet van geworden, maar ze geven niet op. 

Gerard Veenstra en Henny Noordzij hebben in Klarendal vierhonderd handtekeningen opgehaald van bewoners die het evenals verschillende wijkorganisaties vinden dat buslijn 13, hun verbinding met de stad, terug moet komen. Omdat het voor de meeste bewoners gewoon onmogelijk is naar station Velperpoort te lopen. “De provincie verwijst naar het college van B en W in Arnhem dat inzet op een buurtbus voor Klarendal. Maar een buurtbus is volgens ons helemaal niet haalbaar. Waar haal je dertig vrijwilligers vandaan om de bus te laten rijden? Want zoveel chauffeurs zijn er nodig voor een buurtbus. Die vind je niet in de wijk. Organisaties in de wijk komen nu al vrijwilligers te kort. We hebben al voorgesteld de bus een extra lus langs Rijnstate te laten rijden. Ook dat voorstel vindt geen gehoor”, zegt Henny Noordzij. 

Ze wijst erop dat door het ontbreken van goed openbaar vervoer bewoners niet meer naar de stad kunnen. “Mensen raken nog meer geïsoleerd. Of ze krijgen geen bezoek meer. Over eenzaamheid gesproken.” Henny Noordzij spreekt uit ervaring. Ze heeft familie die in Hoogvliet, Ridderkerk, woont. Met buslijn 13 was een reis vanuit het westen van het land nog te doen. Nu komen ze niet meer omdat ze te ver moeten lopen. De personen waar het hier om gaat zijn in de negentig. 

Steun

De actievoerders hebben veel reacties gekregen. Veel sympathiebetuigingen vooral. “We zijn in gesprek geweest met de gemeenteraad. Er is een motie aangenomen die verder strekte dan het weer invoeren van lijn 13. Het gaat ook om ander openbaar vervoer in de stad. De gemeente zet echter in op de buurtbus. Dat is dus leuk en aardig maar in de praktijk werkt dat niet zo. In 2015 is die buslijn 13 weer ingevoerd. Ik heb het idee dat Breng nu corona aangrijpt om de lijn weer te schrappen.” 

Niet verslagen

De bewoners voelen zich niet verslagen. “We overleggen wat we verder gaan doen. We moeten ons nog oriënteren. Gelukkig krijgen we steun van de opbouwwerker van welzijnsorganisatie Rijnstad en staat de SP achter ons. De nood is hoog. Zeker gezien de vergrijzing van de buurt. Veel mensen zijn nu aangewezen op hulp van familie. Maar beter is het natuurlijk als de buslijn terugkeert.”