<p>Er wordt druk gerepeteerd door Muziektheater De Plaats. V.l.n.r. Carlos, Maame, Bram, Marloes, Mirthe &nbsp;en Nadeem. (Foto: Ellen Koelewijn Fotografie)</p>

Er wordt druk gerepeteerd door Muziektheater De Plaats. V.l.n.r. Carlos, Maame, Bram, Marloes, Mirthe  en Nadeem. (Foto: Ellen Koelewijn Fotografie)

(Foto: )

Op het Puin ‘op herhaling’

ARNHEM - Er zou een groot koor nodig zijn. En daar hoorde zeker een groot orkest bij. Zover kwam het vanwege corona niet. Maar Muziektheater De Plaats is er wel in geslaagd een even fascinerende als boeiende voorstelling af te leveren van een spektakelstuk dat exact 75 jaar geleden al eens werd opgevoerd.

Door Vincent Bos

Zelfs de locatie is identiek. In 1946 stonden de Arnhemmers op de brokstukken van de Eusebiuskerk voor het theaterspektakel Op het Puin. Nu fungeert de gerenoveerde kerk weer als decor. Waarbij regisseur en artistiek leider Lise-Lott Kok (41) wel een brug heeft geslagen tussen verleden en heden. Wie wil weten waartoe die aanpak heeft geleid kan het resultaat van 11 tot en met 23 mei online zien.

Anderhalf jaar heeft ze aan dit omvangrijke project gewerkt. En dankzij corona was dat een uitdaging van jewelste. Want optreden met een groot koor is onmogelijk. Zoals spelen voor publiek er evenmin in zit. Alles is anders voor Lise-Lott die vanaf 2012 als regisseur aan Muziektheater De Plaats is verbonden en sinds 2018 als artistiek leider.

Boekje uit 1946

“Een artistiek leider bedenkt de projecten, denkt na over bijzondere speellocaties, over bijzondere verhalen. Als je zover bent zoek je schrijvers en musici. Ik sta in feite aan de wieg van het project en bedenk uit hoeveel scènes een voorstelling moet bestaan. Ik probeer er zoveel mogelijk mensen bij te krijgen en die te verbinden.”

Dankzij Pieter Goossen, erfgoedspecialist bij Rozet, kwam zo’n bijzonder project op haar pad. Hij beschikte over een programmaboekje uit 1946 over de voorstelling Op het Puin. “Hij heeft lang gezocht naar teksten en partituren daarvan. Hij gaf aan het leuk te vinden als het stuk nog eens gespeeld zou worden”, kijkt Lise-Lott terug op de start.

Vertalen naar het heden

Daarbij had ze meteen het plan om het verhaal van toen meer naar het heden te vertalen. Sowieso moesten de teksten worden aangepast omdat het taalgebruik van nu anders is dan in 1946. Ze heeft gesprekken gevoerd met mensen uit die tijd om zich een beeld te vormen van de omstandigheden. En ze heeft het huidige tijdsbeeld van vrijheid in het verhaal verwerkt. Want vrijheid nu betekent ook respect hebben naar elkaar toe.

“Er komt een scène in voor met een vrouw van 81 maar ook met een man die net vader is geworden en zich afvraagt hoe het leven er uit gaat zien.” Zo is Lise-Lott erin geslaagd op tal van manieren verleden en heden met elkaar te verbinden. Dat levert net als in 1946 weer een boeiend spektakelstuk op.

Veerkracht

Het resultaat is een online voorstelling (stream) waarin veerkracht en saamhorigheid een rol spelen. De voorstelling bestaat uit vier delen. Van een gefilmde eigentijdse scène van Op het Puin in de Eusebiuskerk word je meegevoerd naar een dansdocumentaire (decor Kleefsewaard en Meinerswijk), een filmische dialoog op het dakterras van Rozet en een muziekvideo op verschillende locaties in Arnhem als grootse finale. Op dinsdag 11 mei en op zaterdag 15 mei wordt de scène in de Eusebiuskerk live gefilmd. Op de overige data wordt een gefilmde opname van die scène vertoond.

De voorstelling bestaat dus eigenlijk uit vier video’s die achter elkaar getoond worden in de stream. Arnhem fungeert in al deze video’s als decor. Alleen de eerste scène wordt gefilmd in de Eusebiuskerk.

Panoramaschilderij

Wie kijkt, krijgt een groot schilderij in beeld. Dat project is tot stand gekomen onder de bezielende leiding van Mirthe Dokter uit Arnhem. Ze is ook een van de dragende personen in de voorstelling met zang en toneel. “We hebben een dertig meter breed panoramaschilderij gemaakt. Het doek is aan twee zijden beschilderd. Iedereen heeft twee portretten geschilderd, een van zichzelf en een van een persoon uit een familie die leefde in de Tweede Wereldoorlog. Ik heb in zoomsessies van twee uur de mensen begeleid en uitleg gegeven over de techniek”, zegt Mirthe die zelf ook schildert.

Wat vindt ze van het resultaat? “Je ziet verschillende stijlen maar ziet ook dat de portretten bij elkaar horen. Het is een mooi kleurrijk decor geworden alsof zo oude foto’s tot leven komen. Op de andere zijde van het doek is een grote bloemenzee afgebeeld.” Het decor is te zien tijdens de eerste scène in de Eusebiuskerk.

De stream is van 11 t/m 23 mei online te bekijken. Kaarten kosten 15 euro. Mensen met een Gelrepas betalen de helft. Meer informatie en tickets: 

www.muziektheaterdeplaats.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden