Foto: Diederik Menting

Tram rijdt 25 jaar in Openluchtmuseum

Arnhem - Er vond zaterdag 10 april een uitzonderlijk transport plaats naar het Openluchtmuseum in Arnhem. In het kader van het 25-jarig jubileum van de tram in het Openluchtmuseum is tramstel HTM 779 in Arnhem gearriveerd. Tijdens de Museumweek (21, 22 en 23 april) is deze aanhangwagen voor het eerst voor bezoekers te zien.

In april 2021 is het precies 25 jaar geleden dat de tram in het Openluchtmuseum voor het eerst ging rijden. Inmiddels rijden er acht trams op het ruim anderhalve kilometer lange tramspoor. De voor bezoekers gratis ritten worden onder andere gemaakt met een Haagse (HTM) tram uit 1921, Rotterdamse (RET) trams uit 1931 en een door de eigen vrijwilligers en medewerkers gebouwde replica van de Arnhemse (GETA) tram. De rails worden onderhouden door een Amsterdamse (GVB) railreiniger.

Speciaal voor dit bijzondere jubileum is een aanhangrijtuig van de HTM uit 1929 (HTM 779) toegevoegd. Dit aanhangrijtuig completeert motorwagen 58 en doet het hele seizoen dienst in het museum, een genereuze geste mogelijk gemaakt door de Tramweg Stichting en Wassenaarse Tram.

Vernieuwde presentatie

“In onze Tramremise is vanaf dit voorjaar een geheel vernieuwde presentatie te zien. Naast negen nieuwe wandpanelen zijn er nu ook voorwerpen en films te zien, in een industrieel uiterlijk helemaal passend bij de sfeer van de remise. Kinderen kunnen daar een selfie maken als tramconducteur en zelf een tramsimulator besturen. In een speciale jubileumkrant zijn onder meer achtergrondverhalen en leuke anekdotes te lezen over 25 jaar tram in het Openluchtmuseum.”

HTM 779

In 1929 leverde de Belgische wagonfabriek La Brugeoise et Nicaise et Delcuve dertig aanhangrijtuigen aan de HTM, waaronder de 779. Deze lange vierassers zijn tot het eind van het bijwagenbedrijf op het HTM-stadsnet in dienst gebleven.

In 1948 kregen zestien van deze wagens, waaronder de 779, een Westinghouse-luchtreminstallatie om dienst te kunnen doen achter de nieuwe ‘Zwitserse’ motorrijtuigen gebouwd door Werkspoor, en zo nodig ook op de buitenlijnen die inmiddels datzelfde remsysteem hadden gekregen.

Toen de HTM na 1965 geen bijwagens meer inzette, gingen de 779 en 780 voor enkele jaren naar de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Daar kregen ze de bijnamen Amalia en Dora. In 1977 werd de 779 overgebracht naar de Elektische Museumtram Amsterdam om daar te worden gerestaureerd.

Het aanhangrijtuig is thans eigendom van de Stichting de Wassenaarse Tram en is na een verblijf in Rotterdam op 22 juni 2012 weer terug in Amsterdam. Men hoopt het aanhangrijruig medio 2014 weer gereed te hebben voor de dienst.

www.openluchtmuseum.nl

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=cCvkcdJb1_g 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden