Google verandert in 2021 de spelregels voor zoekmachine optimalisatie [aangeboden door saleswizard.nl]


Foto:
aangeboden door saleswizard.nl

Google verandert in 2021 de spelregels voor zoekmachine optimalisatie

Google verandert in 2021 de spelregels en niet zo’n beetje ook. Je denkt dat je alles goed doet. Je investeert in je website, content en extra links. En toch wil je website maar niet ranken. Of je website is langzamerhand aan het dalen in de zoekresultaten en je weet het tij niet te keren. Wat is er veranderd? En wat kan je nog wel doen om gevonden te worden  in Google?

Waarom oude SEO technieken niet meer werken

Google blijft alleen marktleider als het erin blijft slagen om de beste content voor elke zoekvraag bovenaan te tonen. Sinds de introductie van de Rankbrain Update, maakt het daarvoor in toenemende mate gebruik van kunstmatige intelligentie. Google is veel minder afhankelijk van links en zoekwoorddichtheid om te bepalen of dat zo is. Dus welke SEO (search engine optimization) strategieën werken nog wel? Hoe kan je wel zorgen voor hoge posities in Google?

Beter begrip van de zoekintentie

SEO in 2021 staat nog meer in het teken van zoekintentie en gebruiksintentie. Wat is de achterliggende vraag van een zoekopdracht? Welke websites geven het beste antwoord op deze vraag? Welke websites zijn betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken. Google is steeds beter in staat deze factoren te begrijpen en te gebruiken om  de beste websites bovenaan te plaatsen in de zoekresultaten.

Gebruiksvriendelijkheid van je website

Met Core Web Vitals introduceert Google 3 nieuwe metrics die iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Deze metrieken zijn LCP, FID en CLS.

LCP (Largest Contentful Paint) meet de laadsnelheid van je pagina. De FID (First Input Delay)  meet de tijd tot interactie, de tijd waarbinnen je website reageert op een klik. De CLS (Cumulative Layout Shift) meet de visuele stabiliteit van je pagina. Als tijdens het laden van je website knoppen verschuiven, dan geeft dat een vervelende gebruikservaring.

Vanaf mei 2021 wordt dit een belangrijke ranking factor in Google. Je kan er maar beter op voorbereid zijn!

Reputatie en merk belangrijker

Sinds de Medic Update in augustus 2018 heeft Google een serie updates uitgerold die in het teken staan van betrouwbaarheid. Bij de uitbraak van Covid 19 kreeg deze update ook nog een belangrijke refresh omdat kennelijk toch onbetrouwbare zoekresultaten in Google werden getoond. 

Als het Google algoritme resultaten toont met een belangrijke invloed op de individuele gezondheid of financiën, dan wil het er wel voor zorgen dat deze bronnen berusten op Expertise, Authority en Trustworthiness (EAT). Dat betekent dat je merkreputatie een stuk belangrijker wordt om goed gevonden te worden.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Dat het ingewikkelder is om bovenaan te staan in Google is wel duidelijk. Maar niet onmogelijk zo bewijst het Arnhemse online marketing bureau Saleswizard. Het bedrijf is in 2010 opgericht en helpt inmiddels al meer dan 800 MKB bedrijven aan een betere vindbaarheid in Google. Mocht je de zoekmachine optimalisatie willen uitbesteden, dan kan dat dus prima in Arnhem.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden