Foto:
aangeboden door Linkbuildingmasters

Hoe je met linkbuilding hoger in Google komt

Linkbuilding is - naast goede inhoud - de belangrijkste activiteit om je website hoger in Google te krijgen. Sinds het bestaan van zoekmachines zoals Google maar ook Yahoo en Bing zien experts hoe nuttig links van en naar een website zijn. Daarmee verkrijgt een website een hogere positie in de zoekresultaten. Tegenwoordig richten velen zich echter volledig op Google.

Google is marktleider

70,1% van de Nederlanders gebruikt Google Search. Nog eens 22,4% maakt gebruik van Google Images om iets op te zoeken. Het marktaandeel van Google komt daarmee op 92,5%. Met 5,6 miljard zoekopdrachten per dag is Google veruit de meeste gebruikte zoekmachine ter wereld. Het is dan ook niet gek dat marketingbureaus en linkbuilding experts zich steeds meer volledig op Google richten. Heb je een onderneming die met name online draait? Dan moet hoger in Google komen je topprioriteit zijn.

Wat vindt Google belangrijk?

Goed, nu weet je dat die positie in Google best belangrijk is. Maar hoe verbeter je die positie? Op sommige zoekvragen krijg je wel duizenden of zelfs miljoenen resultaten in Google. Hoe zorg je nu dat je daar tussen komt te staan, en het liefst ook nog op de eerste pagina? 

Voordat Google de positie van jouw webpagina in de zoekresultaten bepaalt, moet de zoekmachine van het bestaan van de pagina afweten. Hiervoor gebruikt Google automatische robots die het hele internet afstruinen om alle pagina’s op het internet te vinden en te indexeren.

Google heeft dus grofweg twee taken:

  • Indexeren van een webpagina
  • Bepalen van de positie van je website in de zoekresultaten

Ranking factors van je website

Na de indexatie bepaalt Google jouw positie in de zoekresultaten. De manier waarop Google de relevantie van je website controleert is steeds complexer. Om hoog te scoren, moet je rekening houden met ranking factors. Dit zijn factoren die de positie van je webpagina in de zoekresultaten bepalen.

Als je hoger wil scoren in Google dan houd je rekening met tenminste de volgende ranking factors:

  • Inhoud van je website - ook wel content genoemd. De kwaliteit moet goed zijn. Dat wil zeggen: helder en foutloos geschreven, met relevante informatie en links naar andere websites.
  • Gebruiksvriendelijkheid van je website: hoe snel kunnen mensen hun weg vinden?
  • Laadsnelheid van de webpagina. Bij een laadtijd langer dan drie seconden klikken de meeste bezoekers al weg.
  • Plaats regelmatig nieuwe content op je website. Schrijf bijvoorbeeld elke week een informatief blog op je site.
  • Zorg voor een degelijk linkprofiel: plaats links binnen je eigen webpagina’s maar ook van en naar andere websites. 

Linkbuilding is een sterke ranking factor

Linkbuilding is dus nog altijd een belangrijke factor in het bepalen van je positie in Google. Tot 2013 bepaalden links zelfs nog voor ongeveer 65% de positie van je website Inmiddels is dit afgenomen tot 30-40% maar linkbuilden blijft een zeer belangrijke activiteit. 

Linkbuilden: hoe pak je dat aan?

Ga je aan het linkbuilden? Onthoud dan deze twee belangrijke tips:

  • zorg altijd dat je meerdere soorten links plaatst: intern, extern en backlinks (vanaf een andere website naar jou toe).
  • zorg dat je alleen relevante en betrouwbare links plaatst

Soorten links

Een interne link gaat van een webpagina naar een andere webpagina binnen dezelfde website. Een externe link gaat van jouw website naar een andere website toe, bijvoorbeeld om bezoekers meer informatie of een alternatief product te bieden. Deze twee soorten links kun je zelf toepassen.

Backlinks zijn lastiger

De links die van andere websites naar jouw site linken zijn moeilijker te realiseren. Je kunt opdrachtgevers of tevreden klanten vragen een link naar je website te plaatsen of je website delen op fora en social media maar dit blijft een moeizaam en tijdrovend proces. Bovendien is het maar de vraag of een link op een willekeurig forum wel bijdraagt. Op die reden kopen veel ondernemers backlinks bij een linkbuilding bureau. Dit deel van je linkbuilding kun je namelijk goed uitbesteden.

Betrouwbaarheid en autoriteit

Bij elke link die je plaatst, moet je jezelf afvragen: is dit relevant? Een link vanaf een website voor damesschoenen naar een website over dakgoten voegt niets toe voor de bezoeker. Dit is een voorbeeld van een irrelevante link. Een link vanaf een blog over dameskleding naar een website over damesschoenen is echter wel relevant. Kortom: elke link moet iets toevoegen, anders is deze juist nadelig voor je positie in Google. 

Linkbuilding inzetten

Linkbuilden is dus nog altijd een van de slimste dingen die je kunt doen om hoger in Google te komen. Een degelijke en snelle website zijn echter minstens zo belangrijk. Geen tijd om zoveel bezig te zijn met je website? Dan kun je gemakkelijk een deel van het proces uitbesteden.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden