Foto:
aangeboden door autoverzekering.nl

Hoe voorkom je ongevallen op drukke kruispunten?

De meest gevaarlijke kruispunten zijn vorig jaar in kaart gebracht, maar welke maatregelen kunnen er worden genomen om deze plekken veiliger te maken voor automobilisten, fietsers en voetgangers? 

Vorig jaar zette RTLnieuws het op een rij: de meest gevaarlijke plekken in Arnhem als het gaat om verkeersongevallen. Ruim drieduizend keer ging het mis. Vooral waar de Burgemeester Matsersingel en de Hollandweg samenkomen, was het raak. Het werd gebombardeerd tot het meest gevaarlijke kruispunt in Arnhem. 

Waar je ook niet langs moet rijden zonder een goede autoverzekering te hebben is de kruising tussen de P. Calandweg en de Driepoortenweg, evenals het kruispunt Velperbinnensingel waar fietsers, bussen en auto’s elkaar naderen dat het een lieve lust is. 

Vooral fietsers werden over het hoofd gezien

Vorig jaar kopte overigens het Dagblad van het Noorden dat volgens de peilingen van RTLnieuws, op basis van cijfers van ongelukken in de drie jaar daarvoor, het meest gevaarlijke kruispunt van Nederland in Groningen ligt. Het zou gaan om de kruising tussen de Bornholmstraat en de Kotkastraat. Vooral fietsers werden er over het hoofd gezien. Inmiddels zijn er door de gemeente aanpassingen gedaan. 

Groningen had dan vorig jaar weliswaar het gevaarlijkste kruispunt, als provincie doet ze het goed. Noord-Brabant blijkt de provincie met de meeste ongevallen en de meest gevaarlijke kruispunten. 

Kruispunten zijn een heikel punt als het om ongevallen gaat, waar ook maar in Nederland. Het aantal ongevallen blijft toenemen. RTLnieuws baseert deze conclusie op basis van gegevens van politie en Rijkswaterstaat. De cijfers zijn drie jaar lang bijgehouden en er bleken maar liefst 250.000 ongelukken te zijn gebeurd waarvan 60.000 op kruispunten. Fietsers blijken kwetsbaar. 

Voorrangsregel werd op het Groningse kruispunt omgedraaid

Wat de exacte oorzaken zijn, wordt onderzocht. Smartphonegebruik wordt genoemd evenals het harder rijden van automobilisten. Zij onderschatten vaak de kwetsbaarheid van fietsers en bromfietsers. Vooral binnen de bebouwde kom gaat het herhaaldelijk mis. 

Volgens deskundigen kan het anders. Dan moet niet alleen het rijgedrag veranderen, maar ook de inrichting van kruispunten en de regelgeving. Die zou eenduidiger moeten, vooral voor fietsers. Ook moet de maximumsnelheid omlaag. Voor het Groningse kruispunt waar de meeste ongevallen plaatsvonden, werd vorig jaar gesproken over het wijzigen van de kruising in een rotonde. Tot dan zijn de voorrangsregels gewijzigd. Eerder hadden fietsers voorrang zoals vaak in een stad gebeurt. Automobilisten zagen de fietsers echter te vaak over het hoofd, waardoor de voorrangsregel werd omgedraaid. 

Shared space doet een beroep op ieders eigen verantwoordelijkheid

Shared space is een fenomeen dat we hier niet ongenoemd kunnen laten. Het is een in Nederland ontwikkeld verkeersconcept dat de relatie tussen verkeersveiligheid en de omgeving van de openbare ruimte centraal stelt. Het is bedacht door verkeerskundige Hans Monderman. 

Geen verkeersborden, stoplichten of verkeersborden, maar een plek waar iedereen anticipeert op elkaar en daarmee een eigen verantwoordelijkheidsgevoel aan de dag legt om zonder kleerscheuren zijn weg te vervolgen. Dat geldt voor automobilisten, bromfietsers, fietsers en voetgangers

In het Groningse Haren gebeurden er inderdaad minder ongevallen sinds een gebied tot shared space is omgebouwd. Ook al meenden veel mensen dat het een onoverzichtelijke situatie was geworden. Haren was één van de eerste gemeente waar deze verkeerswijziging plaatsvond. 

Regels en verkeersborden bieden schijnveiligheid

Monderman’s motto was ‘Liever veiligheid met onzekerheid dan ongelukken met duidelijkheid’. Verkeersdeelnemers zouden alerter en voorzichtiger zijn als ze zo’n gezamenlijk gebied naderen en veel beter uitkijken. De eerdere aanwezigheid van verkeersborden en allerhande regels zou dan ook maar schijnveiligheid betekenen. 

In alle gevallen blijkt een autoverzekering belangrijk als je de weg opgaat en ook al zoek je naar een goedkope autoverzekering, zorg ervoor dat je kiest voor een goede en passende dekking. Ongevallen vermijden is altijd nog het beste. 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden